6 תגובות

  1. אלדד

    המשפט הזה מאוד נכון.
    אנשים צעירים נוטים להיות יותר מרוכזים בעצמם וחווים דחיה למשל כמשהו אישי נגדם.
    בעוד המשפט הזה הרבה יותר קרוב למציאות.

    התשובה לשאלה היא כן,אנחנו באמת בוחרים אם להיות טובים או רעים.
    אם ניקח אנשים באותה תרבות ובמצב דומה יהיו אנשים שיבחרו בחירות שונות לגמרי.
    למשל המצב הכלכלי בעולם קשה עקב השיטה הכלכלית ויש אדם שיחליט לרמות את השני בשביל
    לצאת מהברוך אבל לא רק גם בשביל מותרות וכו' והשני גם במחיר של מיעוט חומרי יחליט להרגיש
    טוב ולא לרמות אחרים.

    כאנקדוטה על הנטיות המוסריות שהחברה מעצבת בנו:
    מישהו אמר שדווקא ברוסיה שדבקה בעקרונות השיתוף המחמירים ביותר (קומוניזם) יוצאים האנשים הכי אגואיסטים;
    מארה"ב שדבקה באינדיבידואליות הכי גדולה יוצאים האנשים הכי אלטרואיסטים.

    וכדי להסביר אלטרואיזם במושגי רווח אישי:
    http://www.youtube.com/watch?v=Vx5i7EJ0nZc

    הגב

    1. עד כמה שאני רוצה להאמין ברצון חופשי מוחלט, הוא ממש לא כזה. הרבה דברים מוכתבים מתהליכים ביולוגיים, חברתיים, כלכליים ואחרים. אנשים שנולדים למצבי עוני מחפיר, עלולים להשיל מעליהם את שכבות המוסר רק כדי לשרוד. אפשר להגיד שזו בחירה שלהם, אבל היא נובעת ממצב נתון שמייצר את הבחירה הזו. שום דבר לא קורה בוואקום, גם לא רצון חופשי.

      הגב
      1. אלדד

        תבדיל בין אילוצים לבין רצון חופשי.
        אם אני רוצה להיות ראש ממשלה או אתה 99.9999% שלא נוכל מאילוצים שונים.
        עדיין במרחב הבחירה הבחירה שלנו יש המון רצון חופשי.
        נגיד אדם בעוני מוחלט יכול יכול לבחור להשיל את המצפון שלו ויכול שלא – לקבל תרומות או לגנוב.

        במילים אחרות אין לנו פוטנציאל לכל דבר(אולי פוטנציאל לכל דבר שאנחנו ממש ממש ממש רוצים)
        אבל בטווח הפוטנציאלים שלנו יש לנו בחירה חופשית מוחלטת.

        הגב
  2. גרשון

    כולנו נושאים בתוכנו את הטוב והרע, אלה שביניהם קיים כוח או אנרגיה שלישית.
    על מנת להבין את שלושת הכוחות דרוש מאמץ מיוחד הבא מלימוד את עצמי. כדאי להכיר את חוק הטבע הזה. הוא מאפשר להבין שבכל החלטה קיימות שלוש אפשרויות. רק במצב של שקט, ללא התערבותי ניתן להגיע לבחירה נכונה, או נכון יותר לומר הבחירה השקולה ביותר. במקום שאמסור את ניהול חיי לשתי אפשרויות אחת טובה והשנייה פחות טובה, אני יכול לבקש מהמהות שלי להדריך את דרכי. המהות הזו קיימת בתינוקות שעדין לא "חונכו". הם בוחרים על פי מה שהם, מבוגרים בוחרים על פי אמונה, דעות קדומות, הרגלים ומוסר. אלה מהווים כעין ארפל המונע מאתנו לראות את המציאות ולהכיר את מהותנו.

    הגב
  3. שמוליק

    לדעתי בחירה חופשית קיימת ומתבצעת כל הזמן. זה לא אומר שבהכרח ההכרה המודעת של הפרט תופשת את הבחירה כחופשית. הסיבה לזה כי התודעה שלנו (כמייצגים של פרט נורמלי) מצועפת או מעורפלת.
    היכולת הממוצעת של אדם לקחת אחריות מלאה על מצבו ועל מניעיו ומעשיו היא לצערי מוגבלת.
    גם בין התינוקות יש הבדלים. הבדלים גדולים יותר מכפי שהאידיאליסטים היו רוצים לראות.

    ההבדלים האלה נעשים יותר ברורים עם התגבשות האישיות.
    יש השפעות נוספות על גנטיקה ורמת טיפוח.

    ואני בהשקפה שאלטרואיזם היא תכונה חיובית שאפשר לאמץ במתכוון, גם אם קיימים זרמים פנימיים הפוכים.

    הגב
    1. philoshit

      הבעיה היא שניסויים מראים שאפשר לזייף רצון חופשי – לגרום למישהו לבצע פעולה, וגם לגרום לו שיחשוב שהפעולה בוצעה מרצונו החופשי המלא. זה קורה הרבה בקסמי היפנוזה על הבמה.

      הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*