בניית קישורים איכותיים בשיטת השכבות: כך תעשו זאת

נדמה לכם שכל הקישורים באינטרנט שווים בערכם? חשבו שוב. פעם היה קל מאוד לבנות קישורים – כותבים כמה מאמרים (או אפילו מאמר אחד שאותו משכפלים מספר פעמים), מפיצים את כולם בכמה מקורות ומקשרים מכל אחד מהם. זה הכול.

בעידן שאחרי עדכון פינגווין של גוגל זה לא תמיד עובד. הקישורים הנכונים יכולים לקדם את האתר למיקומים גבוהים בגוגל ולייצר לו יותר הכנסות ומיתוג; הקישורים הלא נכונים עלולים לגרום לאתר לחטוף עונש מגוגל. רבים הסתמכו בעבר על רשתות בלוגים פרטיות (PBN) לקידום אתריהם. זאת עד שבגוגל החליטו לרדוף אחרי התופעה הזו ולהעיף רשתות בלוגים מהאינדקס. אז מה בכל זאת נשאר מהשיטות לבניית קישורים?
כדי להיות בצד הנכון והבטוח של המשוואה, אנשי SEO רבים ייעצו לכם להפסיק לבנות קישורים באופן יזום. אם אתם עושים עסקים אונליין, זו העצה הגרועה ביותר שאתם יכולים לקבל. במקום זאת עליכם ללמוד כיצד לבנות קישורים בצורה הנכונה.

"שיטת השכבות" נשמע לכם כמו הקישורים האפורים/שחורים של תחילת שנות האלפיים? אם מומחה השיווק ניל פאטל ממליץ עליה גם בסוף שנת 2014, כנראה שיש לה תוקף. מאמר זה תורגם ונערך מהמקור באתרו של פאטל.

 

קישורים נכנסים יישארו חלק חיוני וחשוב מכל תהליך של קידום אתר, אך בניית קישורים אפקטיבית תלויה כעת במדדים כגון אמינות ופופולריות. פעם יכולת להבריג כל עמוד לתוצאות החיפוש במגוון ביטויים, זאת מכיוון שהאלגוריתם של גוגל נתן העדפה למדדים תלויי-עמוד. כיום אין ספק שמדדי ה- Trust/Authority של הדומיין – ולא של עמודים בודדים באתר – הם שתופסים את החשיבות, לצד פרמטרים נוספים.

מה נלמד כאן?
כיצד לבנות קישורים בצורה נכונה בשיטת השכבות, לשיפור מיקומים בגוגל ואפילו אחוזי המרה באתר.
הנה ראשי הפרקים:

1. להבין מה גוגל רוצה
2. בניית קישורים מדורגת
3. מחקר ומיקוד של מילים
4. לקבל קישורים טבעיים

אז מתחילים.

 

שלב 1 – להבין מה גוגל רוצה

נכון להיום גוגל שולטת במרבית תחום החיפוש והשיווק באינטרנט, ולכן היא זו שמכתיבה את הקצב. לפיכך יש חשיבות רבה לדעת מהי המשימה של גוגל. לא רק שמשימה זו מעצבת את האסטרטגיה שלה, היא יכולה גם להדריך אותנו בדרך אל השיווק הנכון. גוגל מצהירה שמשימתה היא "לסדר את המידע בעולם ולהפוך אותו לנגיש ולמועיל לכולם."

הצהרת משימה זו יכולה להדריך אותנו בבואנו לבנות קישורים בדרך הנכונה, בלי ליפול לכל הבורות הידועים לשמצה של עדכוני אלגוריתם. לפני שמתחילים ביצירת קישורים לעמוד שאותו רוצים לקדם, כדאי לשאול 2 שאלות:

  • האם התוכן שלי מסודר ומאורגן היטב?
  • האם אני מספק מידע מועיל לאתרים שיקשרו אליי?

השאלה הראשונה, הנוגעת לארגון ולסידור המידע, משפיעה בסופו של דבר על בניית קישורים. כשאנשים מגיעים לאתר שלך, האם לא ברור להם מייד מה הם עומדים למצוא כאן ומה מטרת האתר? כדאי לוודא שבאתר שלך ניתן לנווט בקלות ולמצוא מה שרוצים. עמוד אודות ועמוד המרכז את השירותים / מוצרים העיקריים שלך, הם חלק ניכר מקלות זו של ניווט.

השאלה השנייה נוגעת ליצירת בסיס איתן, שאליו ירצו לקשר גם בעלי אתרים אחרים. נניח שיצרת ופרסמת עמוד תוכן מעניין ומועיל וכעת ברצונך למקם אותו היטב בגוגל. בגדול ניתן לומר שגם היום, אחרי כל העדכונים והשינויים בגוגל, מיקומים הם עדיין ברובם תוצר של קישורים מאתרים איכותיים.

לפיכך האם לא יהיה זה הגיוני לבנות קישורים איכותיים מאתרים אלו? התשובה היא לא. אם ניצור קישורים לעמודים חדשים במהירות רבה מדי, הדבר עלול להיראות מניפולטיבי בעיני גוגל. הדרך הטובה יותר היא לעזור לגוגל למצוא לבד את העמודים החדשים. ברגע שגוגל אינדקס את העמודים, אפשר להתחיל לבנות להם קישורים אמיתיים שמטרתם לקבל מיקומים.

כמה שיטות שעוזרות לגוגל למצוא ולאנדקס את העמוד החדש באתר:

  • שיתוף ברשתות חברתיות (פייסבוק, טוויטר, גוגל פלוס). אפשר לעשות זאת גם בצורה אוטומטית, על-ידי תוספי וורדפרס או תוכנות כגון Buffer, Hootsuite ועוד.
  • שימוש בכלי מנהל האתרים של גוגל (Fetch As Googlebot).
  • שימוש באתרי RSS וסימניות.

רצוי מאוד ליצור תוכן מעניין ויעיל, שמספק ערך מוסף לגולשים. אותו כלל חל גם על הקישורים שאנו בונים – עליהם להיות מגוונים עד כמה שניתן, ולהבהיר לגולש מדוע כדאי לו להקליק עליהם ולאן הוא יגיע במידה שיקליק עליהם.

 

שלב 2 – בניית קישורים מדורגת

ככל שהתוכן שיצרנו יהיה טוב יותר, איכותי יותר ומעניין יותר – כך יהיה לנו קל יותר ליצור עבורו קישורים נכנסים. תכנים מעניינים הופכים להיות ויראליים, ואנשים משתפים אותם בשמחה. כלל האצבע של בניית קישורים צריכה להיות: 90% תוכן, 10% קישורים. עמוד אחד מעניין ומרתק יכול להיות מקור להרבה קישורים שיגיעו ממקורות רבים.

בניגוד לקישורים בשיטות הישנות, קישורים איכותיים ברמה גבוהה מתאפיינים בשני פרמטרים: רלוונטיות ואמינות. תמיד עדיף לקבל קישור מתוכן רלוונטי לתחום בו עוסק האתר/העמוד שיצרתם, מאשר מאתרים לא רלוונטיים. כדי למצוא את אותם אתרים איכותיים ורלוונטיים ולקבל מהם קישור, צריך לחפש אותם.

אפשר לעשות זאת בכמה דרכים:

  • אתר similarsitesearch.com מוצא אתרים רלוונטיים לתחום בו עוסק האתר שלכם. מקלידים את כתובת האתר שלכם, ומקבלים אתרים רלוונטיים נוספים לתחומכם.
  • שימוש בכלים לאיתור קישורים, כגון Open Site Explorer, Majestic SEO ו- Ahrefs. מקלידים את כתובת האתר המתחרה בכם באותו תחום, ובודקים מהיכן הוא מקבל קישורים שהצליחו להעלות אותו למיקומיו הנוכחיים בגוגל.
  • חיפוש בגוגל לפי חיתוכים שונים (אתרים רגילים, אתרי חדשות, פורומים, בלוגים ועוד). שימוש נבון ומושכל בשיטות גוגל האקינג שונות, יכול להביא לכם תוצאות טובות.

 

אחרי שמצאתם אתרים רלוונטיים לתחום העיסוק של העמוד / האתר שלכם, כדאי לבחון כמה פרמטרים שיסייעו לדעת האם שווה לקבל מהם קישור:

  • סמכות הדומיין – DA בסרגל הכלים של Moz או Trust / Citation Flow במג'סטיק. אלו הם נתונים משוערים שאינם קשורים לגוגל, אבל מספקים מדד כלשהו שעליו ניתן לסמוך.
  • רלוונטיות הדומיין – אם תקבלו קישור מאתר של חנות פרחים לאתר של שיווק באינטרנט, מיותר לציין שאין פה שום רלוונטיות. לא רק שהמיקומים לא ישתפרו, האתר שלכם אף עלול לקבל עונש.
  • טקסט מגוון בקישורים – בדקו את התפלגות טקסט העוגן של הקישורים הנכנסים לאתר הרלוונטי ממנו אתם רוצים לקבל קישור. ככל שיש יותר גיוון בעוגנים וככל ששם המותג מופיע יותר בעוגנים אלו, הדבר מעיד על אתר ששווה לקבל ממנו קישור.

 

עם היחס הנכון בין תוכן איכותי, רלוונטיות וסמכות הדומיין וטקסט עוגן מגוון – תוכלו ליצור תנועת גולשים אמיתית לאתר לצד קישורים נכנסים. כדי לחזק את עוצמת הקישורים הנכנסים, מומלץ לבנות אותם בשלוש שכבות עיקריות, כאשר כיוון הקישורים הוא מלמטה למעלה:

האתר העיקרי

שכבת קישורים 1 – מדיה חברתית, אתרי תמיכה איכותיים, פוסטים אורחים ועוד

שכבת קישורים 2 – אתרי סימניות, תגובות בבלוגים ובפורומים, אתרי מאמרים, אתרי פינג ועוד.

 

השכבה התחתונה מקשרת לשכבה האמצעית, והשכבה האמצעית היא זו שמקשרת לאתר העיקרי. אם קיבלתם קישור ישיר לאתר העיקרי מבלוג כלשהו, ההשפעה לא תמיד תהיה גדולה כמו לקבל קישור שמחזק אתר המקשר אל האתר העיקרי. סיגנלים חברתיים הם דרך אחת לעשות זאת. שיתופים חברתיים שמקשרים אל שכבה מס' 1 (ולא אל האתר העיקרי), ישפיעו על הנכסים בשכבה זו, מה שבתורו יגדיל את הנראות האורגנית ואת הטראפיק ממנועי חיפוש.

ככה עושים את זה:

שכבת קישורים 1 –

  • מקימים בלוג חינמי כלשהו בוורדפרס, בתפוז או בכל מקום אחר.
  • כותבים תוכן איכותי ומעניין בתחום הרלוונטי ומפרסמים אותו בבלוג החדש.
  • מציבים קישור ישיר לאתר העיקרי שלכם, מתוך הפוסט שזה עתה כתבתם ופרסמתם.
  • מדי פעם מומלץ להמשיך ולהוסיף תכנים מעניינים ורלוונטיים בבלוג החדש, כדי שיצבור אמינות וגולשים אמיתיים.

שכבת קישורים 2 –

  • מגיבים בבלוגים רלוונטיים לנושא, רצוי בעלי DA ו-PR גבוהים ככל שניתן, ומקשרים אל העמוד בבלוג החדש בו נמצא אותו קישור אל האתר העיקרי שלכם.
  • כותבים מאמרי-אורח איכותיים גם באתרים אחרים, וגם מהם מקשרים בחזרה אל אותו עמוד בבלוג החדש.
  • מקפידים לגוון את טקסט העוגן של הקישורים בשכבה 2, כדי לא לחטוף פינגווין בראש (למשל: "לחץ כאן לקבלת טיפים לשיווק באינטרנט").

זו הכוונה בבניית קישורים מדורגת: קישורים שמחזקים קישורים אחרים שמקשרים אל האתר שלנו.

צד נוסף של נושא זה הוא בניית אזכורים, כלומר ציטוטים של שם המותג בסמוך למילות מפתח רלוונטיות. ככל ששם המותג שלכם יופיע ביותר מקומות רלוונטיים, יחד עם מילים רלוונטיות ומדי פעם גם עם קישור לאתר – כך תבנו מותג מוצלח יותר, גם בעיני הגולשים וגם בעיני מנועי החיפוש. ניתן לעשות זאת במאמרי יח"צ באינטרנט, באינדקסים גדולים ורלוונטיים (דפי זהב, 144 ואחרים), באינדקסים נישתיים יותר, באתרי מאמרים (פעם אחת לכל מותג שאתם מנהלים), בתגובות בבלוגים ובפורומים ובכל מקום בו ניתן לשלב את שם המותג בלי שהדבר ייראה לא רלוונטי.

 

שלב 3 – מחקר ומיקוד של מילים

ככל שהמחקר המקדים של הביטויים הרלוונטיים יהיה מעמיק וממוקד יותר, כך תצליחו להיכנס למוחו של קהל היעד שלכם, וליצור תוכן מעניין ואטרקטיבי יותר. ביטויים ארוכים ("זנב ארוך") הם המקור לרוב הטראפיק האורגני ממנועי חיפוש; זאת לעומת ביטויים קצרים יותר, של מילה עד שתיים, המהווים את מיעוט הטראפיק.

לכן מומלץ להתמקד בעיקר בביטויי זנב ארוך.
הנה דוגמה טובה לכך:

"טיפים לשיווק יעיל באינטרנט"

מי שמקליד את השאילתה הזו במנוע חיפוש, לא מחפש בעל מקצוע שיעשה לו את העבודה, אלא מדריך שיספק לו המלצות מעשיות לשיווק עשה זאת בעצמך באינטרנט. אם תכתוב מדריך מקיף בתחום, תרוויח גולשים שמחפשים בדיוק את מה שכתבת.

איך מוצאים את המילים והביטויים הרלוונטיים ביותר?

  • נכנסים לכלי מילות המפתח של גוגל (דרוש חשבון בגוגל).
  • מקליקים על האפשרות "חפש מילות מפתח חדשות ורעיונות לקבוצות מודעות".
  • בחלון שנפתח מקלידים ביטויים רלוונטיים, כל אחד בשורה נפרדת.
  • בוחרים בטאב "רעיונות למילות מפתח" ומקבלים ביטויים עם נפח החיפוש החודשי שלהם.
  • מחלצים את המילים הרלוונטיות ביותר עבור העמוד שאתם רוצים לכתוב. אפשר גם לחלץ את כל שאר המילים בכלי, והן ישמשו כרעיונות לתוכן עתידי.
  • אל תבחרו במילים לא רלוונטיות לתחום, למוצרים ולשירותים שלכם, גם אם יש להן נפח חיפוש מטורף. זה לא יהיה יעיל ואתם תשקיעו זמן ומאמץ לחינם.
  • לחילופין אפשר להקליד בכלי המילים את כתובת האתר שלנו, והכלי יספק לנו ביטויים רלוונטיים.

לפי המילים והביטויים תוכלו להתחיל לייצר תוכן איכותי, מעניין ורלוונטי.

 

שלב 4 – לקבל קישורים טבעיים

מדי יום מתפרסמים מיליוני תכנים באינטרנט. איך תגרמו לאנשים לרצות לקשר דווקא לתוכן שלכם באופן טבעי? תופעה זו, שבאנגלית נקראת Editorial Links או לפעמים גם Link Bait, דורשת השקעה רבה – אבל היא אחת מהמוצלחות והיעילות ביותר שיש, גם בתחום ה-SEO.

תמצית השיטה, הנקראת Skyscraper Strategy, מתרכזת בשלושה צעדים:

  • מוצאים תוכן מוצלח בנושא הרלוונטי.
  • משדרגים ומעדכנים אותו בצורה משמעותית (Reverse Engineering של תוכן).
  • מעלים לאתר/לבלוג, מפיצים בכל המקורות הזמינים לנו ומקווים לטוב.

 

איתור תוכן טוב הוא תהליך הרבה יותר קל ממה שנדמה בתחילה. ניתן לעשות זאת באמצעות מספר כלים לבדיקת מתחרים ומודיעין עסקי, כגון Buzzsumo, Topsy, כלים לבדיקת קישורים (ראו שלב 2) ועוד. באז סומו, למשל, מראה לכם אילו תכנים קיבלו הכי הרבה שיתופים וקישורים בנושא מסוים, מה שמאפשר לכם לקבל רעיונות חדשים. הנה מספר שיטות יעילות לקבלת רעיונות ליצירת תוכן טוב.

אחרי שמצאנו רעיון לתוכן טוב, נשפר אותו מהמסד לטפחות – נתחיל עם כותרת אטרקטיבית המכילה טיזר ונתון מספרי כלשהו ("איך 3 פוסטים ביום הגדילו לי את הטראפיק ב-261%"); נמשיך באיתור החורים והחוסרים בתוכן הקיים שמצאנו; נסיים בכתיבה מחדש של המאמר, יחד עם מילוי החורים.

התוצר החדש צריך להיות ארוך יותר, מעניין יותר ומבוסס יותר על נתונים לעומת המאמר המקורי, ואם אפשר גם מעט שיווקי יותר (אבל זה ממש לא חובה; אחרי הכול אנחנו רוצים לספק תועלת ולא למכור בכוח). אפשר גם ליצור אינפוגרפיקה מעניינת ורלוונטית, בייחוד בהתחשב בעובדה שאינפוגרפיקות זוכות לקישורים ושיתופים רבים.

לאחר שפרסמנו את המאמר החדש באתר, הגיע הזמן לצבור קישורים, שיתופים, אזכורים ועוד. הנה כמה שיטות:

  • במאמר החדש אפשר לכלול קישורים ואזכורים לאתרים של פרסונות מובילות בתחום (כמו הקישורים במאמר זה). לאחר פרסום התוכן, יש לשלוח מייל תודה לכל אותן פרסונות, בו אנו כותבים שהתרשמנו מהתוכן שלהם ולכן קישרנו אליו. רוב הסיכויים שהם יפיצו את המאמר שלנו, רק מכיוון שהם מוזכרים בו (אפקט האגו, אין אפס).
  • חפשו בלוגים ופורומים עם תוכן באותו נושא, כתבו תגובה עניינית המביעה דעה ושלבו קישור למאמר החדש שלכם. זה אולי פחות יעיל מבחינת SEO לעומת מה שהיה פעם, אבל זה עדיין יכול לשמש מקור טוב לקישור טבעי ורלוונטי.
  • הפיצו את המאמר החדש בפרופילים החברתיים שלכם / של העסק – פייסבוק, טוויטר, גוגל פלוס ועוד. כבר הוזכר לפני כן שניתן להשתמש בתוכנות הפצה אוטומטיות, החוסכות זמן על הפצה ידנית.
  • אם יש לכם משתמשים רשומים ברשימות תפוצה למייל, זכיתם בקהל יעד שרוצה לשמוע מכם עוד. הפיצו את המאמר החדש גם ברשימת התפוצה / הניוזלטר שלכם, ותזכו לעוד עיניים שיקראו ואף יקשרו ויפיצו.
  • הציעו מאמרים מקצועיים ואיכותיים לאתרים/בלוגים בתחומכם. כתבו מדריכים מועילים ומעניינים עם קישור רלוונטי אל המאמר החדש שאותו אתם מעוניינים לקדם.
  • אפשר להשתמש גם בפרסום בתשלום בפייסבוק ובגוגל. אומנם זה עולה כסף, אבל זה בהחלט יכול להביא לכם עוד טראפיק, שיתופים וקישורים.

 

לסיום

חשוב לזכור שבניית קישורים, אזכורים ומותג היא עבודה שלעולם אינה פוסקת. המתחרים שלכם ממשיכים לעשות זאת, ואם תפסיקו אתם עלולים לגלות יום אחד שהפכתם ללא רלוונטיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *