האם מקדמי אתרים הופכים למיותרים?

אם נסקור את ההיסטוריה של האוטומציה בתעשיות שונות, נראה שרובוטים ומחשבים החליפו בני-אדם, בכל מקום בו נדרשת סדרה של פעולות שחוזרות על עצמן (פסי-ייצור במפעלים, למשל, הם דוגמה טובה). דוגמה נוספת: מחשבים מבטלים את הצורך לבצע פעולות חשבון מסובכות בעצמנו, דבר שיכול לקחת שנים בצורה ידנית או עם מחשבון.

אותו הדבר קורה בקידום אתרים בשנים האחרונות. הרי מה זה בעצם SEO, אם לא סדרה קבועה של פעולות שצריך לבצע מדי פעם בפעם. באופן כללי, ניתן לחלק את הפעולות הללו לשלושה חלקים: (1) מחקר מילים, (2) אופטימיזציה באתר, (3) אופטימיזציה מחוץ לאתר.

בשנים האחרונות נוצרו תוכנות ורובוטים (בוטים, בקיצור), שעושים לפחות חצי מעבודת הקידום באופן אוטומטי. האם זה אומר שמתישהו בעתיד, הנראה לעין או הרחוק יותר, בני-אדם יהיו מיותרים בכל התהליך הזה? ייתכן מאוד. אומנם עדכוני פנדה של גוגל אמורים לוודא, שיעילותם של דברים מסוג זה דווקא תצטמצם (מה שנקרא "מותו של העידן הטכני"). אבל המציאות בשטח, מסתבר, היא כנראה קצת אחרת; ובעיקר כשמדובר ברשת הישראלית, שאינה מתעדכנת באותה תדירות כמו זו העולמית.

בדיוק כפי שיש אלגוריתמים ובוטים במנועי חיפוש, שתפקידם לסרוק את הרשת ולהציג תוצאות רלוונטיות – ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, וככל שאנשים ירצו להרוויח יותר כסף בפחות זמן-עבודה, כך יצוצו להם בוטים ואלגוריתמים אוטומטיים שיעשו הרבה מעבודת ה-SEO עצמה (ובעתיד אולי אף את כולה, אי אפשר לדעת).

הנה כמה דוגמאות לאוטומציה בקידום אתרים, שמיושמת כבר כמה שנים. אומנם לא כל מקדם אתרים משתמש בכל אחד מהכלים המוצגים כאן, אבל ידוע בוודאות שהרבה כן משתמשים בהם (ולעתים אף אפשר לזהות את ה"חתימה" שאותם כלים משאירים באתר). חלק מהשיטות מוגדרות כקידום שחור, חלק עדיין נופלות בתחום הלבן; וחלקן – בתחום האפור הלא-ברור. רק מקדם אתרים מנוסה יידע להבדיל בין השיטות.

ראשית נתחיל עם כלים פסיביים, שאינם מבצעים פעולה כלשהי, אלא רק בודקים פרמטרים:

מעקב אוטומטי אחר מיקומים במנועי חיפוש – מראשוני האוטומציות בתחום ה-SEO. עבור מקדמים שעוסקים בעשרות ובמאות של אתרים, עם אלפי מילות-מפתח, תוכנות אוטומטיות שעוקבות אחרי מיקומים, בזמנים קבועים, חוסכות עבודה וזמן רב (למשל IBP הישנה והטובה).

מעקב אוטומטי אחר קישורים נכנסים – כל מקדם אתרים יודע שלפחות 60% מעבודת הקידום מיושמת בקישורים נכנסים. אנו משקיעים זמן ואנרגיה בדבר הזה, ורוצים לוודא שאף אחד לא יסיר לנו קישור מאתר אחר (מה שנקרא "קישור שבור"). לשם כך ניתן להשתמש בתוכנות העוקבות אחרי הקישורים שהוצאנו. לחילופין ניתן להשתמש גם בשיטות אחרות, פשוטות יותר אך יעילות פחות, כגון יצירת התראות ב- Google Alerts כל אימת שקישור שלנו השתנה.

מחקר מילים אוטומטי – מחקר מילות-מפתח הוא דבר שגוזל זמן, ולעתים גם הרבה זמן (תלוי בכמות המילים שאנו רוצים לקדם, בוואריאציות ובשילובים שלהן ועוד). תוכנות מילים אוטומטיות מבצעות מחקר של אלפי מילים בזמן קצר, משלבות בין מאות מילים שונות ליצירת חדשות ומחלקות אותן לקבוצות רלוונטיות. כל מה שנשאר לנו להחליט, הוא איזה מילים הולכות לאיזה דפים באתר.

ריגול אחרי פרסום ממומן (SEM) – אומנם לא מדובר פה בקידום אורגני, אלא בקישורים ממומנים; אבל תוכנות מהסוג הזה (כגון PPC Bully, למשל) מאפשרות לעקוב אחרי כל המודעות הממומנות של המתחרים, וגם להעתיק את הקמפיינים שלהם במלואם. כך אפשר לעקוב אחרי מודעות לא יעילות של מתחרים, וליצור קמפיינים יעילים שינצחו אותם.
מיותר לציין שכאן מדובר בריגול תעשייתי ובקידום שחור, אבל בתחום שמגלגל מאות מיליונים כנראה שאכן משתמשים בשיטה הזו (ידוע לי שחברה מוכרת בתחום המידע העסקי, מספקת שירותי מעקב אחר קישורים ממומנים, ונדמה לי שהם משתמשים בתוכנה מהסוג הזה).

כלים לא-אוטומטיים – תוכנות פשוטות, שבדרך-כלל יושבות באתרי אינטרנט, ומאפשרות לבצע בדיקות בודדות לפי דרישה (מיקום במנועי חיפוש, בדיקת PR, בדיקת קישורים נכנסים, בדיקות טקסט ותגי מטא ועוד). אחד האתרים שמרכז כמה וכמה כלים לא-אוטומטיים שכאלה, הוא GoogleTools.net למשל. אלמנטים נוספים הם סרגלי-כלים ייעודיים שאפשר להוריד לדפדפן, ובאמצעותם לבדוק מבחר פרמטרים לגבי האתר שאותו מקדמים (למשל SEO Quake).

עד כאן הכלים הפסיביים.
לעומתם יש גם כלים אקטיביים – כאלו המייצרים תוכן וקישורים ומפיצים אותם באינטרנט:

ייצור תוכן אוטומטי – כל מקדם אתרים יודע שהתוכן שולט, ולכן עליו להפיק תכנים טקסטואליים בשתי רמות: ברמה הראשונה תכנים עבור האתר המקודם עצמו, וברמה השנייה תכנים להפצה באתרים חיצוניים.
היום יש תוכנות פשוטות שיודעות לקחת מאמר אחד בנושא מסוים, לערבב אותו כמו שצריך, וליצור ממנו 20 מאמרים שונים באותו נושא (ולכן תוכנות מסוג זה נקראות "ספינר" / Spinner, כי הן "מסובבות" את התוכן במאמר עד שנוצר מאמר שונה באותו נושא). אני אישית לא בדקתי תוכנות מסוג כזה, אבל חבר למקצוע שכן משתמש בהן, אומר שהן יעילות לא פחות מכתיבה אנושית טבעית. אני מרשה לעצמי להיות קצת יותר סקפטי בנושא הזה.

הפצה אוטומטית של קישורים / תוכן בבלוגים ובפורומים – כאן מדובר בתוכנות מסוג ScrapeBox, הידועה לשמצה, או Xrumer. הן מאתרות אינספור בלוגים ופורומים, יוצרות בהם פרופילי-משתמש מזויפים, ומציפות אותם בתגובות עם קישורים לאתרים שאותם אנו מקדמים. אם יש לכם בלוג או פורום, ופתאום תראו תגובות מוזרות (בדרך-כלל באנגלית, עם קישור או שניים, ועם שם משתמש חשוד) – תדעו שנפלתם קורבן לתוכנת סקרייפינג, או לבוטים מסוג Ubot ואחרים.
בכל בלוג או פורום רצוי להוסיף אפשרות של קאפצ'ה, אותה סדרה רנדומלית של מספרים ואותיות שצריך להקליד בזמן הרישום לאתר (אם כי כיום יש כבר בוטים שיודעים לקרוא קאפצ'ות, ברמה כזו או אחרת של הצלחה).

רישום אוטומטי באתרי אינדקס ותגיות – תוכנות מאותו סוג כמו זו שלמעלה, אלא שכאן מדובר ברישום האתר שאתם מקדמים, באתרי אינדקס ותגיות (כגון למשל אינדקס האתרים של תפוז, נענע ועוד). הפעולה מבוצעת אוטומטית במאות ובאלפי אתרים, וכך האתר שאתם מקדמים זוכה לחשיפה גדולה מאוד.

לסיכום
הסקירה הזו נתנה תחושה ראשונית, על קצה המזלג, של כמה מהדברים שמתרחשים כיום בזירת ה-SEO (הן הישראלית ובוודאי שבזו העולמית). שוב ראוי לציין שלא כל אנשי ה-SEO משתמשים בשיטות הללו, ואין להכליל את כולנו בחבילה אחת.

ברור לי שכיום לא ניתן להחליף לגמרי את היד האנושית המכוונת בבוטים ובאלגוריתמים; אבל מכיוון שכל הזמן נוצרות תוכנות חדשות כדי לעקוף מכשולים חדשים (שנוצרים בעיקר על-ידי גוגל), לדעתי יום יבוא ומשימת קידום האתרים תהיה אוטומטית לחלוטין.

להרחבה: היום בו ייעלמו משווקי הדיגיטל

3 Replies to “האם מקדמי אתרים הופכים למיותרים?”

  1. מאמר מענין מאוד.
    מה תוחלת החיים של התחום הזה, לדעתך ?
    אני בתחילת דרכי בעיסוק בזה….אז אם להגזים – הכנסת אותי לחרדות !

    תודה, עמית

    1. התחום שוקק חיים ודינמי היום יותר מאי פעם.
      אומנם יש הרבה דברים שהפכו להיות אוטומטיים, אבל לא נראה לי שיהיה מצב שבוטים יחליפו מקדמים בעתיד הנראה לעין.
      עדיין צריך לקבל החלטות ברמת האופטימיזציה באתר, וכתיבת תוכן אנושית עדיין הרבה יותר טובה מזו האוטומטית (נסה לתרגם משהו בגוגל ותראה איזו תוצאה עלובה אתה מקבל, בהשוואה לתרגום אנושי).

      בקיצור, אנחנו עוד רחוקים מהחלפה מלאה של בני אדם בתחום הזה.
      אבל אולי יום אחד…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *