עבודה מהבית: איך לעשות כסף באינטרנט
עומרי חיון מרוויח 20,000 שקל בחודש מהאתר שלו. מומחה השיווק פליקס לשנו הרוויח 25 מיליון דולר בשנה אחת ממכירת נעלים באינטרנט. נשמע מופרך? הנה כמה מהכללים שיעזרו גם לכם להשתחל לעולם השיווק המקוון.
אחד מבתי הספר המובילים לשיווק מקוון בישראל, יצא לפני כמה שנים בקמפיין פרסום יפה שכותרתו הייתה: בכל רגע יש מיליוני הקלקות באינטרנט; מישהו עושה מזה כסף – וזה לא אתם.
אז אם אי פעם שאלתם את עצמכם איך עושים כסף באינטרנט, כאן תקבלו מדריך בסיסי שיספק לכם את האפשרויות העיקריות. חשוב לציין שאין פה שום הבטחה ליצירת הכנסה כלשהי. לכל שיטה יש את יתרונותיה ואת חסרונותיה, וכדאי לכם להתנסות בכמה שיטות כדי לראות מי מהן מייצרת עבורכם את התוצאות הרצויות ביותר.
לפני כן חשוב מאוד לומר שאין באמת "כסף קל" או "כסף מהיר" באינטרנט, בלי לנקוף אצבע. כדי להגיע למצב בו יש לכם הכנסה פסיבית – הן כמקור הפרנסה העיקרי שלכם או כמקור של הכנסה נוספת – יהיה עליכם להשקיע זמן ואנרגיה עד שתגיעו למנוחה ולנחלה.
עומרי חיון מתרוצץ אחרי אייטמים בלי הפסקה, כדי לצבור מספיק גולשים שיקליקו על הפרסומות באתר שלו. רק בזכות עבודה קשה הוא הגיע למצב בו האתר שלו מייצר לו כסף בצורה אוטומטית, אבל לא לעולם חוסן. דברים מהסוג הזה חובה להמשיך ולתחזק, שאם לא כן הם עלולים להיעלם בסופו של דבר.
יהיו כאלה שיצטרכו להשקיע 9 או 10 שעות עבודה ביום בתור התחלה, ויהיו כאלה שיגיעו למצב של 4 שעות עבודה בשבוע (כן, בשבוע – לא ביום). אז איך עושים כסף באינטרנט מהבית? הנה ארבעה שלבים עיקריים.
שלב 1 – לשרת את הגולשים
כדי שאנשים יגיעו דווקא לאתר שלכם או יקליקו דווקא על המודעות שלכם, אתם צריכים להוות מקור שמספק פתרון לבעיה או ערך מוסף כלשהו. אם כתבתם מאמר מדהים על "איך מתקנים נזילה מהמזגן", והוא זכה להרבה תגובות ושיתופים, הרי שאנשים מצאו בו עניין וגם מענה לצרכים שלהם – ואתם עשיתם את העבודה כמו שצריך.
לחילופין אפשר לספק לגולשים מידע מעניין, מצחיק או לא שגרתי, שבתורו יוביל כמה מהם לפרסומות באתר. האתר של עומרי חיון הוא דוגמה טובה לכך. אם מדובר באתר של עסק או חברה, רצוי שעמודי המוצרים ו/או השירותים יהיו מנוסחים בהתאם לכללי הכתיבה השיווקית.
חשבו על נישות ותחומים בהם אתם מתעניינים, ובדקו האם יש להם ביקוש בקרב גולשי האינטרנט. איך בודקים ביקוש? עוברים לשלב 2.
שלב 2 – מחקר מילים ותחרות
לכל מי שעדיין לא מכיר את כלי המילים של גוגל, נעים מאוד. הכלי הזה מאפשר לכם להבין מה אנשים מחפשים באינטרנט, וכמה פעמים בחודש הם מחפשים את זה. הירשמו לכלי עם חשבון גוגל, הקלידו מילים וביטויים רלוונטיים לתחום בו אתם מעוניינים וקבלו את כמות החיפושים החודשית לכל ביטוי, מהי העלות לקליק בביטוי כאשר הוא מפורסם במודעות אדוורדס וכן מהי התחרות (נמוכה, בינונית, גבוהה).
עוד דרך לבדוק מה אנשים מחפשים היא להשתמש במנוע החיפוש עצמו של גוגל. כל ביטוי שאתם מקלידים מציג ביטויים נוספים שאנשים חיפשו. השתמשו בביטויים הללו כדי להבין מה אנשים רוצים, איזה בעיות צריך לפתור להם ואיזה ערך מוסף ניתן לספק להם.
אם אתם מעוניינים לכתוב מאמר שילמד את הגולשים כיצד לתקן אייפון, היכנסו לכלי המילים, לחלק שנקרא Search for new keyword and ad group ideas – והקלידו אחד מתחת לשני את כל הביטויים הרלוונטיים שעולים בראש: תיקון אייפון, איך מתקנים אייפון וכו'.
ודאו שהחלק של המיקוד (Targeting) מכוון על ישראל ועל השפה העברית, אחרת תקבלו תוצאות שמתאימות למדינות ולשפות אחרות, וזה ממש לא יעזור לכם. מעבר למילים שהקלדתם, תקבלו עוד רעיונות למילים נוספות. לצד כל מילה מופיעה כמות החיפושים החודשיים (Avg. monthly searches) וכן עלות לקליק (Suggested bid), במידה שאתם מתכוונים לפרסם גם באדוורדס (נגיע לזה בהמשך).
שלב 3 – שיטת ההפצה / הפרסום
אחרי שהבנתם איזה סוג של תוכן אתם רוצים לייצר, ומהם הביקושים עבור התוכן הזה, מגיע השלב בו אתם בוחרים את שיטת ההפצה או הפרסום. באופן כללי ניתן לדבר על 2 שיטות עיקריות – בניית אתר עצמאי משלכם לצורך פרסום אורגני, או שימוש בדפי נחיתה לצורך קמפיינים בתשלום (קידום ממומן).
רגע לפני שנתחיל, דגש חשוב ורלוונטי לעידן הסלולר של ימינו – היום כל אתר או דף נחיתה חייבים להיות מותאמים גם למכשירים ניידים. בעולם בו עשרות אחוזים מהגולשים נכנסים לאתרים דרך סמארטפון או טאבלט, אתם עלולים לפספס אחוזים ניכרים מהלקוחות הפוטנציאליים שלכם, אם לא תתאימו את הנכסים הדיגיטליים שלכם גם לנייד.
קידום אורגני בגוגל
קונים דומיין ואחסון בכמה עשרות שקלים לשנה, ומתקינים מערכת ניהול בקוד פתוח (וורדפרס הכי טובה, פשוטה ונוחה לתפעול אבל מי שמתעקש יכול להתקין גם ג'ומלה, דרופל וכו'). באתר מתחילים להעלות עמודי תוכן בהתאם לנושאים השונים שמצאתם בכלי המילים. כתבו כל עמוד בצורה קולחת, כאילו מדובר בכתבה עיתונאית או מגזינית שהמטרה שלה היא לתת מידע מעניין או מצחיק, משהו חדש שהגולשים שלכם לא ידעו, ידיעות כאלה ואחרות וכל מה שיכול למשוך גולשים לאתר.
השתדלו שכל הביטויים שמצאתם בכלי ישולבו בצורה טבעית במאמר, וכך תוכלו לכסות יותר אפשרויות חיפוש (אבל אל תדחפו מילים בכוח, אחרת תחטאו למטרה שלכם). ככל שתכתבו עמודים מעמיקים ומעניינים יותר, עם כמה שיותר ביטויים רלוונטיים לתחום בו כל עמוד עוסק, כך תגיעו ליותר גולשים בצורה אורגנית-טבעית, במנועי חיפוש. כל עמוד שתוסיפו באתר הוא עוד דלת שדרכה הגולשים יכולים להגיע אליכם, וככל שיותר גולשים ישתפו את התוכן שלכם – כך תגיעו לעוד גולשים ותשפרו את מיקומיכם בתוצאות החיפוש.
סביב הקידום האורגני יש תורה שלמה, ולא ניתן להיכנס לפרטי פרטיה במאמר הזה (שיריעתו רחבה מדי – הנה מדריך SEO מפורט). הקפידו לייצר תוכן מעניין ורלוונטי, יחד עם שילוב מילות המפתח המתאימות מכלי המילים של גוגל, והגולשים כבר ימצאו אתכם. שתפו את התוכן שלכם ברשתות חברתיות, בפורומים רלוונטיים ובמאמרי-אורח שתכתבו עבור אתרים נוספים, ותגדילו את כמות החשיפה שלכם.
פרסום ממומן בגוגל
אם אתם לא בראש של להקים ולתחזק אתר שלם, הקידום הממומן מאפשר לכם לפרסם בתשלום בגוגל Adwords, גם בלי אתר. אחרי שנרשמים לשירות ניתן להקים קמפיינים בכל תחום. ראשית חובה להזהיר מראש: השימוש באדוורדס נדמה כפשוט וקל, אבל מי שלא מכיר את המערכת ואת אפשרויותיה – עלול להגיע למצב שבו הוא משלם ביוקר על כל קליק. בגוגל אדוורדס משלמים עבור קליקים או 1,000 חשיפות (אם מדובר בבאנרים), אבל מי שאינו יודע כיצד להוריד עלויות – עלול להיגרר להוצאות מנופחות. דעו זאת מראש טרם החלטתם להיכנס לשיטת הפרסום הזו.
לצורך הדוגמה, נגיד שאתם רוצים למכור נעליים. לאחר שמצאתם את כל מילות המפתח הרלוונטיות בכלי המילים של גוגל, חלקו אותן לקבוצות לפי נושאים (נעליים באופן כללי, נעלי גברים, נעלי נשים, נעלי ילדים ונוער וכו'). בכל קבוצה שכזו שלבו אך ורק את מילות המפתח הרלוונטיות לנושא הקבוצה (הביטוי "נעלי נייק לגברים" לא יתאים לקבוצת "נעלי נשים", מן הסתם).
לאחר מכן נסחו את מודעות הפרסום שלכם – לתוצאות החיפוש, לאתרי תוכן (רשת המדיה, כפי שזה נקרא בגוגל), לגרסאות מובייל ועוד. כיצד לנסח מודעה מושכת? חשבו על שליחת SMS – איך הייתם משכנעים מישהו לקנות משהו ב-SMS של 140 תווים? את אותו היגיון תפעילו כאשר אתם מנסחים את מודעות הגוגל שלכם. אפשר לפרסם באמצעות מודעות טקסט, מודעות תמונה, באנרים ועוד.
לאחר בחירת המילים וניסוח המודעות, צריך להוביל את הגולש המקליק לעמוד שבו תתבצע המכירה. אפשר להקים עמוד נחיתה פשוט באמצעים חינמיים, כגון שירות MyPages. לחילופין – אם יש לכם כבר דומיין ואחסון משלכם – פשוט הקימו עליהם את דפי הנחיתה. אם אתם בעניין של תוכניות שותפים, עמוד הנחיתה יהיה עמוד המוצר שאותו אתם משווקים (על כך נרחיב בהמשך). כדאי מאוד שהתוכן בדפים יהיה קצר ולעניין, ממוקד מאוד ומנוסח בצורה שיווקית. הדבר נכון גם לדפי נחיתה בודדים, וגם לעמודי מכירה בתוך אתר שלם שמכיל עוד עמודים.
דפי נחיתה מטרתם למכור את המוצר או את השירות, והם מכילים מספר רכיבים עיקריים לשם כך:
- כותרת אטרקטיבית שקשה להתעלם ממנה.
- כותרת משנה שמטרתה לייצר סקרנות.
- תמונה רלוונטית להעצמת החוויה.
- כל התועלות של המוצר / השירות.
- קריאה לפעולה (רכישה / רישום).
יש תורה שלמה סביב אופטימיזציה של דפי נחיתה, או כפי שזה נקרא היום "שיפור המרות" (המרה מגולש לרוכש). פליקס לשנו, מומחה השיווק שהוזכר בתחילת המאמר, השתמש בשיטה זו כדי לגרוף רווחים מדהימים של מיליוני דולרים ממכירת נעליים. כפי שציינתי לפני כן, מכיוון שמדובר בתחום לא קל שדורש הרבה ידע, ביצוע מבחני יעילות (A/B split tests) ועוד – הוא לא מומלץ למי שחסר את הידע ואת הניסיון. גוגל אינה גוף פילנטרופי, ומטרתה להרוויח (גם אם זה אומר שאתם תשלמו יותר בגלל חוסר ידע). מי שאינו מכיר את השיטה עדיף שידבוק בזו הראשונה (פרסום אורגני באתר עצמאי).
פרסום ממומן בפייסבוק
בניגוד לגוגל, שם רוב הפרסום בתשלום נסוב סביב מילות מפתח, הפרסום בפייסבוק ממוקד סביב קהלי יעד. כשיש לך מאגר של יותר ממיליארד איש מכל רחבי העולם, כל אחד עם הפרופיל שלו ועם התכנים שהוא מייצר ומשתף – אתה יכול למקד מודעות בדיוק לקהלי יעד נקודתיים. בנוסף העלויות לקליק/לחשיפה נמוכות יותר בפייסבוק לעומת גוגל, באופן משמעותי. בדיוק כמו באדוורדס, גם פה חשוב להכיר את מערכת הפרסום ואת האפשרויות השונות בה, שאם לא כן אתם עלולים לגלות שאתם משלמים יותר מדי עבור כל חשיפה או קליק.
מעבר לכך – כפי שכבר ציינתי לפני כן – חשוב להשתמש במדיה חברתית גם להפצה של התכנים שלכם. אם יש לכם פרופיל אישי או דף בפייסבוק (שהיא הרשת החברתית השלטת בישראל), זו דרך מצוינת להגדיל את החשיפה האורגנית שלכם, ללא תשלום.
שיווק מחדש (Remarketing)
עוד שיטת פרסום בתשלום, שקיימת גם בגוגל וגם בפייסבוק, מאפשרת ליצור מודעות שרודפות אחרי הגולשים ברחבי האינטרנט. שיטה זו נקראת "שיווק מחדש" (Remarketing / Retargeting), והיא נסמכת על גולשים שכבר ביקרו באתר או בדפי הנחיתה שלכם. מדביקים קוד מיוחד שעוקב אחרי כל הגולשים, ומציג להם מודעות רלוונטיות גם אחרי שעברו לאתרים אחרים.
שיווק במייל
שימוש בכתובות מייל, שהגולשים השאירו באתר שלכם או בטופס הלידים בדף הנחיתה. חשוב לזכור שלפי חוק הספאם, אסור לשלוח מידע שיווקי למי שלא ביקש אותו. לכן רק גולשים שנרשמו מרצונם יכולים לקבל מידע שיווק במייל / בהודעות טקסט.
לאחר שאספתם כמות נכבדת של מיילים, תוכלו לשלוח לקהל שלכם עלוני מידע מעניינים עם כתבות, סרטונים והצעות לרכישה המשולבות בין לבין. כשמדובר בשיווק במייל, חשוב להקפיד לא למכור בכוח; יש לעשות זאת בחן ובעדינות. היתרון של שיווק ברשימות תפוצה במייל הוא שאתם צוברים לכם קהל יעד שאינו תלוי במנועי חיפוש או בשירותי פרסום בתשלום. למרבה הפלא, עם כל שיטות השיווק הדיגיטליות החדישות – שיווק במייל נשאר אחד משיטות השיווק היעילות ביותר גם כיום.
ערוץ יוטיוב משלכם
אומנם לא כל אחד מצליח לעשות את זה, אבל אם תעלו ליוטיוב מספיק סרטונים מעניינים שיהפכו להיות ויראליים, ויקבלו ים תגובות ושיתופים – תוכלו לקבל תשלום מגוגל או מנותני חסויות, יצרנים ועוד. המעטים שמצליחים לעשות זאת בגדול, מרוויחים מאות אלפי ואפילו מיליוני דולרים בשנה. הילד הזה, למשל, מרוויח יותר ממיליון דולר בשנה, מסרטוני יוטיוב בהם הוא מביע את דעתו על צעצועים.
שלב 4 – אפשרויות התשלום וההכנסות
אחרי שבחרתם את שיטת ההפצה שלכם, הגיע הזמן לבחור איזה מוצרים ו/או שירותים תרצו למכור. הנה כמה אפשרויות עיקריות.
מודעות Adsense של גוגל
מיועד לאתרים בעלי דומיין עצמאי, בהם יש להדביק את הקוד של אדסנס באתר. על כל קליק של גולש תקבלו כמה אגורות עד כמה שקלים, תלוי בנושא שעליו הקליקו. זו השיטה שעומרי חיון משתמש בה כדי להרוויח לפחות 20,000 שקל בחודש. כמובן שכדי להגיע לסכומים כאלה, צריך שבאתר שלכם ישרצו מאות אלפי גולשים באופן קבוע. להיות רכילאי בהחלט מספק את הסחורה. כמו כן מודעות האדסנס של גוגל יכולות להופיע גם ביוטיוב, כך שאם יש לכם ערוץ יוטיוב עם אלפי ומיליוני צפיות – תוכלו לקבל תשלום נאה מגוגל (כפי שכבר צוין לפני כן).
תוכניות שותפים (Affiliates)
בשיטה זו אתם מוכרים ומשווקים מוצרים / שירותים של אחרים, ועבור כל מכירה המתבצעת דרככם – אתם מקבלים עמלה. שיטה זו ניתנת ליישום הן בצורה אורגנית (הטמעת קישורים ופרסומות באתר שלכם), והן בצורה של קמפיינים בתשלום בגוגל (פרסום המוצרים והשירותים והובלת הגולש לעמוד המכירה שנמצא באתר אחר). יש רשתות שלמות שכל עיסוקן הוא תוכניות שותפים (Click Bank, סקינדו ועוד), לעומת אתרי עסקים ומסחר שמציעים תוכניות שותפים כאקט צדדי של עיקר פעילותן (אמזון, איביי ואחרים).
מוצר או שירות משלכם
אם יש לכם משהו מעניין לחלוק עם כולם, אתם יכולים להפוך אותו למוצר/שירות שאותו תמכרו באתר שלכם / במערכת הפרסום של גוגל. זה יכול להיות ספר דיגיטלי (e-Book) שכתבתם ממרומי ניסיונכם בתחום מסוים; זה יכול להיות הרצאה אונליין באינטרנט או קורס אמיתי שאליו נרשמו הגולשים ועבורו הם מוכנים לשלם; וכן כל רעיון אחר שיש לכם. אתם קובעים כמה עולה כל מוצר או שירות, ואם זה מספיק טוב יהיו כאלה שיסכימו לשלם. אם אתם עסק או חברה גדולה, אז על אחת כמה וכמה ששיטות השיווק הללו יכולות לסייע לכם. בצורה זו אפשר למצוא לקוחות המחפשים כל מוצר ושירות אפשריים.
איסוף ומכירה של לידים (פניות מלקוחות פוטנציאליים)
אם יש לכם אתרי נישה שעוסקים בתחומים ספציפיים (שיווק, אינסטלציה, מחשבים ועוד), ואם הם מביאים מספיק גולשים שחלקם גם פונה אליכם בבקשה לקבל שירות בתחום האמור – אתם יכולים למכור את הפניות הללו ("לידים") לבעלי מקצוע המחפשים לקוחות. חשוב לזכור שזה דורש השקעה, מכיוון שעליכם לפעול בכמה רמות – להקים אתרים חדשים ו/או לתחזק אתרים קיימים; לוודא שאתם משווקים ומפרסמים אותם בערוצים הנכונים כדי להביא גולשים ולייצר לידים; למצוא בעלי מקצוע שמעוניינים לקנות מכם לידים במחירים שאתם מציעים.
למכור שטחי פרסום אצלכם באתר
אם האתר שלכם הגיע למקום מכובד מבחינת כמויות גולשים וחשיפות, תוכלו לאפשר לאחרים להציב אצלכם פרסומות בתשלום. זה קורה באתרי התוכן הגדולים, כגון וואלה, ynet, מעריב ואחרים, אבל גם באתרי תוכן קטנים יותר כגון הבלוג של עומרי חיון. אם יש מישהו שמוכן לפרסם אצלכם בתשלום, סימן שהגעתם למעמד המאפשר לכם לעשות זאת.
אפילוג – רגע לפני סיום
השתדלתי לתמצת עד כמה שניתן את האפשרויות העיקריות ליצירת הכנסה פסיבית בעבודה מהבית. אני מניח שיש עוד כמה שיטות שאני לא מכיר, אז הרגישו חופשיים לחפש מידע נוסף באינטרנט. בלוגים מומלצים בנושא – שני הבלוגים של ניל פאטל (QuickSprout.com, NeilPatel.com), המיליונר בפיג'מה, קהילת Askpavel, סטיב פבלינה, רגב אליה ואחרים. כמו כן חפשו ביטויים כגון שיווק באינטרנט, תוכניות שותפים, קידום אתרים ועוד.
יש לציין שאומנם אני-עצמי עוסק בשיווק באינטרנט מזה מספר שנים, אולם אני עושה זאת כשכיר ולא כעצמאי. רק לאחרונה התחלתי לשלב פה ושם רכיבים מסוימים של הכנסה פסיבית באינטרנט. מכיוון שאני ממש בתחילת הדרך – קשה לדעת האם זה יהיה מוצלח. במידה שכן, אני מבטיח להעלות כאן פוסט דיווח ממקור ראשון.
בהצלחה!
אפשר בהחלט להרוויח כסף באינטרנט ואפילו כסף מהיר, אבל זה לא יהיה כסף גדול.
בשביל להרוויח כסף גדול ויציב, צריך לעבוד על זה כמה שנים ולהגדיל את הראש.
לא כל אחד שילמד את זה ירוויח כמו פליקס לשנו או כמו עומרי חיון, הוא כן ירוויח, לגבי כמה הוא ירוויח זה כבר תלוי בביצועים שלו. להערכתי, כל מי שיעבוד על זה בין שנה ל3 שנים (או אפילו לפני), יצליח בסופו של דבר להגיע להכנסה מספיקה כדי לפטר את הבוס ולהתפרנס רק מזה.
שלום רב קוראים לי יניב ואנחנו 3 שותפים ואני מעוניין להציע לכם שיתוף פעולה אם אתם מוכרים קורסים באינטרנט או מתעסקים בכל מה שקשור לעבודות מהבית או בלהרוויח כסף מהבית אז אנחנו מקבלים כל יום בין 80-120 איש שמעוניינים בעבודות מהבית ובלהרוויח כסף מהבית או ללמוד איך להרוויח כסף מהבית, ואני יכול להביא לכם את הלידים האלו אם אתם מעוניינים אני אשמח שתיצרו איתי קשר במייל לשיתוף פעולה יניב yanivhaim25@gmail.com
תפוז כבר לא אופציה… הפסיקו את התשלום…
אכן נכון. תודה על התיקון
להרוויח כסף באינטרנט זה בהחלט אפשרי – השיטות שאני מתמקד בהם נכון להיום הם מכירת מוצרים פיזיים באמזון ותכניות שותפים.
בעתיד אני מתכנן למכור גם באתר Shopify ועוד פלטפורמות של eCommerce
תודה על המאמר !
Or Maman
שלום, האם אפשר לפתוח בלוג במקום אתר ? האם דרך בלוג אני מרוויחה אותו הדבר ?
היי אילנית, לא משנה איך קוראים לזה – בלוג או אתר – העיקר שיש לו דומיין ואחסון עצמאיים בתשלום שמאפשרים לך לעשות מה שאת רוצה.