טיפ? לא, תודה

לא נותן טיפים"יש לי רעיון מדהים. אקים עסק שבו לא אשלם משכורות לעובדים שלי, והם יחיו מחסדי הלקוחות בלבד".

נשמע מופרך ומקומם? אולי. אבל ככה מתנהלים בעלי מסעדות. הם לא משלמים משכורות למלצרים ומגלגלים את האחריות אל הלקוחות, שחייבים לתת טיפ (אחרת המלצר יחיה ברחוב). וזה עובד כמו קסם.

תארו לעצמכם שאתם נכנסים לבנק, ובתום הסידורים – שעליהם שילמתם עמלה – הפקיד מביט בכם בעיניים כלות ומבקש טיפ על השירות שנתן לכם. נשמע מגוחך, נכון? אז למה כשמדובר בשליח פיצה או במלצר במסעדה, זה לא מגוחך? מדוע במקרה כזה אנו חושבים שמגיע לו לקבל טיפ, בנוסף למשכורת שהוא ממילא מקבל מהמעסיק?

למה? כי כולנו מרגישים לא-נוח אם לא ניתן טיפ. אף אחד לא עוצר לחשוב מדוע בכלל צריך לתת טיפ לשליחים ולמלצרים – אנחנו פשוט מתוכנתים-חברתית לבצע את הפעולה הזו, בלי הרבה מחשבה. אף אחד לא נותן טיפ לפקיד בדואר, לקופאית בסופרמרקט ולנציג המכירות שדופק בדלת. אבל מלצרים ושליחים? אין בכלל ספק; להם מגיע טיפ. למה? ככה.

תאמינו לי, מספיק שיום אחד תגלו שהשליח "שכח" חמישה שקלים אצלו (בנוסף לטיפ שממילא נתתם לו) – וגם אתם תתהו מדוע בכלל מגיע להם לקבל טיפ. מספיק ששליח אחד חוצפן ישאל אתכם בעזות-מצח "ומה עם השירות?", כדי שגם לכם זה יציק. הרי משלמים להם משכורת כדי לעשות את העבודה שלהם. מדוע עוד כסף צריך לצאת גם מכיסו של הלקוח? ככה. וזה מכעיס.

באחת הפרסומות לחברת "הוט", רואים שליח פיצה שמבקש מהערסוואת שייתן לו טיפ. ההוא מתחיל לדקלם לו שהעולם עגול, ואז מסנן לו בבוז: "סע, סע". בהחלט איש כלבבי. אני אחד שמזמין לא מעט משלוחי אוכל הביתה. היו זמנים בהם נתתי יותר, היו זמנים בהם לא נתתי כלל; אבל בכל מקרה זה אמור להיות נתון להחלטתי, ולא למידת-חוצפתו של השליח.

שליחים ומלצרים יקרים, ברור לי שהבוס עושק אתכם ומשלם לכם משכורת רעב; אבל זה לא אומר שאני ושאר מקבלי השירות אמורים לעשות לכם השלמת-הכנסה. חוצפה שכזו לא קיימת בשום תחום עסקי אחר. הרי אם הלקוחות בחברה שבה אני עובד, יצטרכו לשלם לי אישית על כל פעם שאני מסייע להם – אף אחד לא ירצה עסק עם החברה. ובצדק.

רק בתחומי המסעדנות והשליחויות, נאלצים הלקוחות לרחם על המלצרים והשליחים ה"מסכנים", ולתת להם כסף מכיסם בנוסף למשכורת שהם מקבלים. אם הבוס שלהם היה בן-אדם ישר והגון, היה משלם להם כך שלא יצטרכו לקחת טיפים על שירות. ומי משלם על כך בסופו של דבר? הלקוח, כמובן.

4 Replies to “טיפ? לא, תודה”

    1. למלצרים תמיד נותנים טיפ; לשליחים לא תמיד. הלוואי שהייתי יכול לצפצף גם על אלו וגם על אלו, ללא נקיפות מצפון. לא בגלל שאני איש רע וחסר מצפון, אלא כיוון שהבוס שלהם מניאק ואני זה שצריך לשלם את המחיר.

  1. מועבר:
    הבעיה היא שזה באמת לא מול השליחים והמלצרים, אלא מול הבוסים. זה לא אמור להיות ככה, אבל זה ככה. בוסים משלמים פחות, ובחלק מהמקרים לא משלמים בכלל, בהסתמך על הטיפים. וזה לא בסדר מצידם, פחות בעיה של השליחים.
    בכל מקרה – כן, זה ממש מעצבן וגם אני לא מעוניינת שזה יהיה ככה. די כבר. זה צריך להיות חלק מהתשלום, מוסדר, ובלי שטויות גם על "משלוח בחינם".

  2. בלי ספק תעלומה שלא פיענחתי.
    מזכיר לי את הקטע מכלבי האשמורת בהתחלה שהקמצן לא רוצה לשלם טיפ וטוען שזה עקרוני.

    אולי הטיפ שייך לזמנים טובים יותר בהם מלצרים ושליחים התעללו בלקוחות(כי לא היה כמו היום ימבה מלצרים שליחים מסעדות) ולכן היה צריך לתמרץ את העובדים האלה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *