כשהעיצוב יותר חשוב

יש לכם אתר אינטרנט אבל אף אחד לא מגיע אליו?
לא משנה אם מדובר באתר אישי או עסקי, בבלוג או בפורום – אתם בוודאי רוצים שאנשים ייכנסו אליו. כשיש פלטפורמה אינטרנטית, חשיפה היא פשוט כורח המציאות. אבל אנשים עדיין טועים לחשוב ש”קודם נדאג לעיצוב הגרפי, ורק אחר-כך נטפל בשאר הדברים”.

צורת החשיבה הזו מובילה להרבה בעיות, כשלפתע אתם מגלים שהאתר המעוצב שלכם לא מתאים למנועי חיפוש. ואיפה אנשים מחפשים מידע, אם לא במנועי חיפוש? אם האתר שלכם לא מתאים למנועי חיפוש, אף אחד לא יידע על קיומו.

אומנם אתר אינטרנט הוא כרטיס הביקור הטוב ביותר שלכם, אבל אני רואה את הבעיות הללו מתרחשות כמעט מדי יום. אנשים שרכשו אתר מעוצב במיטב כספם – כועסים ומאוכזבים לגלות, שבשביל לקדם במנועי חיפוש הם צריכים לבצע עוד שינויים, שעולים להם לפעמים ביוקר (גם מבחינת זמן ובטח שמבחינת כסף).

לאחרונה היה לי גם ניסיון אישי בנושא הזה: אחי וזוגתו פתחו עסק מהבית, והתלבטו בין שני ספקים שונים להקמת אתר האינטרנט שלהם. אומנם אחי התייעץ איתי מה כדאי לעשות, והאם ניתן לקדם את האתרים הללו. אבל בסופו של דבר – כמו כל “לקוח” טיפוסי, ולמרות ההנחיות שלי – הם בחרו באתר המעוצב יותר; זה שכרגע לא מתאים למנועי חיפוש.

ומדוע כל-כך חשוב שהאתר יתאים למנועי חיפוש? כי אם אתם רוצים שיקראו את הבלוג שלכם; אם תרצו שיגיעו לאתר שלכם גולשים, או שתרצו לקדם ולפרסם את האתר במנועי חיפוש – אתם עלולים לגלות שהדלת הזו סגורה בפניכם. ביום שבו תרצו לחלץ מהאתר שלכם קצת יותר, תיאלצו לשנות אותו, על אפכם ועל חמתכם. עדיף להקים אתר ידידותי למנועי חיפוש מלכתחילה.

עצות בסיסיות למקימים אתר
אומנם המידע הזה קריטי יותר עבור אלו שהאתר שלהם מיועד למטרות עסקיות ורווחיות; אבל גם בעלי אתרים או בלוגים ללא מטרות כלכליות, בהחלט יכולים להרוויח מההתאמה למנועי חיפוש. העצות הבאות הן הבסיס העיקרי והמוצק לבניית אתר ידידותי למנועי חיפוש. אם בכל זאת נשארתם מתלבטים – עדיף לפנות למומחה SEO לפני שאתם מתחילים בבניית האתר.

כמובן שכל אתר עומד בפני עצמו וכל מקרה לגופו. אבל באופן כללי, חשוב לוודא שאתם יכולים לשלוט על הדברים הבאים בכל דף באתר, לפי סדר חשיבותם (או לפחות שחברת הבנייה / אחסון שלכם תוכל לשנות אותם עבורכם):

  1. תגית Title – הכותרת הראשית של הדף, שרואים בחלק העליון בדפדפן.
  2. תגית Meta Description – התיאור הקצר שמתמצת את מהותו של הדף (בדרך כלל רואים אותו בתוצאות החיפוש עצמן, כשתי שורות המופיעות מתחת לכותרת העליונה).
  3. תגית Meta Keywords – חשוב בעיקר עבור מנועי חיפוש שאינם גוגל (כי גוגל מתעלמת מהתגית הזו).
  4. תגית / קובץ Robots – האלמנט הזה חיוני מאוד, כיוון שהוא קובע האם האתר שלכם פתוח לסריקה של מנועי חיפוש. חשוב לוודא שהתגית / קובץ מאפשרים את שלושת הדברים הבאים: Index (סריקה), Follow (מעקב אחרי קישורים) ו- Archive (יצירת עותק שמור של הדף).
  5. כתובות דף ידידותיות (Friendly URL) – יש לאפשר כתובת URL קבועה ונפרדת לכל דף באתר, בפורמט בסיסי וקל להבנה (example.com/products/shoes/ladies-shoes). כתובות דינמיות, שמשתנות כל שני וחמישי, הן בבחינת אסון שמחכה להתרחש.
  6. שפת האתר – השפה המועדפת כיום על מנועי חיפוש היא HTML הישן והטוב, על כל נגזרותיו. שפות וטכנולוגיות פחות ידידותיות הן: Flash (מידע נוסף בהמשך), asp (לעומת aspx, הידידותית יותר מבחינת כתובות URL), קישורי ג’אווה סקריפט וכן שימוש במסגרוֹת בתוך דפי האתר (Frames / iFrames).
  7. תגיות Alt / Title – אפשרות הוספת מידע טקסטואלי קצר, בכל תמונה באתר.
  8. הוספה / שינוי של דפים – אפשרות להוסיף דפים חדשים וכן לטפל בדפים קיימים. חשוב מאוד שניתן יהיה להוסיף דפים חדשים כמעט ללא הגבלה, וכן לשנות את סעיפים 1 עד 7 בכל דף.
  9. הוספה / שינוי של טקסטים – תוכן טקסטואלי הוא הגורם לקידום מוצלח במנועי חיפוש, וחשוב שהוא יהיה “טקסט חי” (כלומר כזה שניתן לסמן עם העכבר). טקסט סרוק כתמונה אינו קריא על-ידי מנועי חיפוש. אם אין אפשרות לשנות טקסט קיים ו/או להוסיף טקסט חדש, אתם בבעיה.

פחות קריטי, אבל בהחלט עוזר:

10.  הוספת קוד סטטיסטיקה – חשוב בעיקר לאלו הרוצים מעקב אחר ביצועי האתר. גוגל מציעה קוד אנליטיקס חינם למעוניינים, אותו יש לשתול בכל דף באתר, בחלק של ה- Head (לעומת הקוד הישן, שנשתל ב- Body). אם כבר יש לכם מערכת סטטיסטיקה באתר, לא חייבים אנליטיקס.
11.  מודול הפניות 301 – יש לכם אתר קיים אבל אתם רוצים לשנות את הדומיין שלו? בונים אתר חדש ורוצים לסגור את הישן? כדי לשמור על הפז”ם / ותק שנצבר במנועי החיפוש, צריך לבצע הפניות 301 מכתובות ה- URL הישנות לכתובות החדשות. הערה חשובה: לא מדובר כאן בהפניית דומיין / IP, שמטרתה להעביר דומיין משרת אחד לשרת אחר.

ומה בנוגע לאתרי Flash?
לא משנה כמה שהיא יפה ונפוצה, טכנולוגיית Flash עומדת בניגוד למרבית העצות שלמעלה. נכון להיום, אתר שכולו פלאש כמעט בלתי ניתן לקידום (או לחילופין: הקידום שלו יהיה כרוך בעבודה קשה שבעתיים).
אם אתם מקימים אתר חדש – אל תעצבו אתר שכולו פלאש, מהמסד לטפחות. מותר לשלב פלאש בתוך אתר HTML קיים, אבל רצוי מאוד שלא לבנות את כל האתר בפלאש מלכתחילה.
אם כבר יש לכם אתר שכולו פלאש – נסו ליישם את סעיפים 1 עד 9 בכל אחד מדפי האתר.

אתרים ידידותיים בקוד פתוח
מרבית מערכות הקוד הפתוח, מאפשרות מראש לבנות אתר מותאם למנועי חיפוש. די להעיף מבט בוורדפרס, ג’ומלה, דרופל ושות’. מערכות חינמיות אלו נוצרו במיוחד לאנשים שלא רוצים להיות תלויים בחברות לבניית אתרים. הן כוללות את מרבית האפשרויות שהצעתי למעלה, ודורשות רק מעט השקעה כספית (כגון רכישת דומיין או אחסון, בעלות של דולרים ספורים לחודש).

ומה באשר לכל הבלוגים החינמיים ברשת הישראלית?
הבלוגים הללו בדרך-כלל מותאמים למנועי חיפוש במרבית הקריטריונים שלמעלה, אבל אני מניח שאף מקדם אתרים רציני לא יסכים לקדם בלוג של תפוז או נענע. אחת מהסיבות היא העובדה שלבלוגים הללו אין דומיין עצמאי, וכולם שוכנים תחת האתר המארח (תפוז או נענע).

גם בלוג / אתר בוורדפרס אינו שוכן תחת דומיין עצמאי ונפרד, אבל וורדפרס כן מאפשרת לרכוש דומיין שלכם ולהכניסו במערכת. זו הסיבה שמערכות בלוגים אחרות ברשת הישראלית, מותאמות כמעט בכל קריטריון למנועי חיפוש – רובן ממילא מבוססות על וורדפרס (freeblogs.co.il, bloga.co.il ועוד).

בהצלחה!

נושאים רלוונטיים: שיווק ופרסום בפייסבוק

הפוסט הנ”ל משמש אך ורק כמידע ראשוני, ואינו מהווה תחליף להתייעצות עם מומחי בניית אתרים, קידום אתרים ותחומים מקבילים נוספים.

2 תגובות


  1. אני מסכימה עם כל מילה שכתבת וחושבת שאופטימיזציה של אתר קריטית להצלחתו. אני משווה את זה למסעדה מפוארת בדרך לאילת. השקיעו בעיצוב מיליון דולר, החתימו שף שעבר במסעדות מישלן, חברו לספקי חומרי גלם מהמשובחים בענף אך לא השקיעו בשילוט, בהכוונה וביחסי ציבור שחשפו את קיומה של המסעדה לציבור הלקוחות הפוטנציאלי. אם טרם הקמתם אתר אינטרנט, הצמדו להדרכה שפורסמה בפוסט זה. אם כבר יש לכם אתר ואתם לא מרוצים מהתוצאות שלו (קרי אין לכם פניות ממוקדות או שאין לכם מספיק פניות בכלל), כדאי לכם להזמין דו”ח אופטימיזציה מקצועי שיספר לכם בדיוק מה נדרש לשנות באתרכם כדי להפכו ל”קריא” ו”שקוף” יותר למנוע החיפוש גוגל. http://optimization.ezland.co.il/ בהצלחה

    הגב

  2. אני מוכרח לציין שאתרי פלאש בארה”ב כבר נסרקים. בשפות שהם מימין לשמאל יש עדיין בעיה עם קידום אתרי פלאש. בכל מקרה בלוגים כיום משמשים ברובם כפלטפורמה לקידום אתרים למרות שתפוז עדיין נחשב לבלוג מעולה וישרבלוג גם נחמד. אפילו הבלוגים.co.il התקדם מאוד.

    הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *