מיתוג אישי באינטרנט

מה כתוב עליך בגוגללפני כמה ימים פנה אלי ידיד טוב, ואמר שמכיוון שאני עוסק בקידום אתרים, בטח אדע איך אפשר להעלים תוצאות חיפוש שמכפישות את שמו. אלא שבעצם אי אפשר למחוק תוצאות ממנועי חיפוש, האמורים לייצג נאמנה את הקיים באינטרנט. אומנם אפשר להגיש בקשת הסרה לגוגל, אבל הם לא ממש יעשו משהו, אלא בהוראת בית משפט. אז מה עושים, חוץ מלהתעלם או לבקש מכותב התכנים להסיר את הדברים?

התחום הנקרא “מיתוג אישי” או “ניהול מוניטין” (ORM / eBrand), מאפשר לייצר זהות וירטואלית לכל אחד, מוצר או שירות, בהתאם לצורך. ניתן לשלב יחד את כל אפשרויות הפרסום באינטרנט: קידום אתרים (SEO), פרסום במנועי חיפוש (SEM), שימוש ברשתות חברתיות, בפורומים ובבלוגים (SMO / SMM); שימוש באתרי מאמרים, וידיאו ותמונות – ועוד.

אבל למה שמישהו בכלל ירצה מיתוג אישי?
הסיבה הראשונה דומה מאוד לסיבות שבעטיין פונים לקידום אתרים: העלאת המודעות לקיומו של מותג, שירות, מוצר, חברה ועוד. הסיבה השנייה היא שגוגל, ושאר מנועי החיפוש, אף פעם אינם שוכחים. כתבת משהו עם שמך המלא, באיזה פורום נידח? גוגל יגיע גם לשם יום אחד, ימצא אותך ויתעד את שמך לנצח (או לפחות עד שהפורום יוסר לחלוטין). אם לא נזהרתם וכתבתם את שמכם המלא, לצד העובדה שאתם אוהבים לשחק עם ברווזים באמבטיה – כל אחד יוכל להגיע למידע הזה (או, לחילופין, למידע הרסני הרבה יותר שנידבתם בלי לשים לב).

גם בפייסבוק יש בעיות רבות של מיתוג אישי, כיוון ששם כל אחד מזוהה בשמו המלא (רובנו, לפחות). אנשים שלא היו מודעים לאפשרויות הפרטיוּת בפייסבוק, מצאו את עצמם מתויגים בתמונות מליל אמש, שיכורים כלוט ובתנוחות מגרות. לא כל אחד יהיה מרוצה מזה, במיוחד אם הוא או היא מחפשים עבודה (והיום מרבית המעסיקים מחפשים את שמות המועמדים לעבודה בגוגל ובפייסבוק). שורה אחת לא נכונה של טקסט, או תמונה אחת בוגדנית – וסיכוייכם להתקבל למשרה הצטמצמו פלאים.

מאידך, יש מומחי מיתוג אישי הטוענים שגם היעדרות מוחלטת מהאינטרנט אינה טובה. אם אינכם מופיעים בשום מקום באינטרנט, כנראה ש”משהו לא בסדר אתכם”. אני-אישית לא מסכים עם הטענה המשונה הזו, שנועדה להבהיל אנשים היישר אל זרועותיו האינטרסנטיות של איש-המקצוע.

מיתוג אישי משמש ליצירת פרופיל אישי או עסקי באינטרנט, ואפשר להשתמש בו גם לדחיקה אחורה של תוצאות חיפוש שליליות. ואם נדייק – לגרום לתכנים חיוביים לעקוף את התכנים השליליים בתוצאות החיפוש, עד שאלו השליליים נדחקים לעמוד השני, השלישי והלאה. האמת שכנראה אין הרבה הבדל בין קידום אתרים ובין מיתוג אישי, כי רבות מהטכניקות שמשמשות את האחרון, משמשות גם את הראשון. מיתוג אישי המתמקד בשמו של אדם, קל יותר לביצוע מאשר מיתוג המתמקד במוצר או בשירות. הסיבה היא ששמות מלאים הם, בדרך-כלל, מילות מפתח גרועות; בקושי מחפשים אותן, אלא אם כן אתם נינט או יהודה. זו בדיוק הסיבה שקל יותר לקדם אותן – אין עליהן תחרות (ואם יש, היא בדרך-כלל מועטה).

טיפים למיתוג אישי בסיסי
החלטתם לכתוב משהו באינטרנט עם שמכם המלא? ודאו שאתם כותבים רק דברים שלא יביכו אתכם או יכניסו אתכם לצרות. אם אתם לא בטוחים – לעולם אל תשתמשו בשמכם המלא באינטרנט (למעט פייסבוק, שמייד נדון בו). בנוסף, אל תשתמשו במייל האישי שלכם באינטרנט, בייחוד אם המייל כולל את שמכם המלא. פתחו תיבת מייל נפרדת שתשמש לצרכים הללו.

יש לכם פייסבוק? ברור שיש. פייסבוק הוא באמת מקרה מיוחד, כיוון שהוא מאפשר לשלוט על רמת הפרטיות בפרופיל שלכם. ניתן לסגור את הפרופיל לחלוטין בפני סריקה של מנועי חיפוש, וניתן להחליט אילו חלקים בפרופיל יהיו חשופים בפני מי (גם באינטרנט החיצוני וגם בתוך פייסבוק עצמו). איך עושים את זה? הכול כאן.

חפשו את שמכם בגוגל בעברית ובאנגלית ובדקו את התוצאות. האם שמכם מופיע לצד אלמנטים בעייתיים מבחינתכם? פנו למנהל האתר ובקשו ממנו בנימוס להסיר את התכנים הבעייתיים. אם אתם נתקלים בסירוב מצדו, ובכל זאת חשוב לכם לטפל בנושא – פנו לאיש מקצוע (מקדם אתרים או מומחה לשיווק ולפרסום באינטרנט, כאן או כאן למשל).

כתבה בנושא:
כשהשלדים יוצאים מהארון לרשת

4 תגובות


  1. היי, מאמר מעניין וכתבת דברים נכונים.
    רק תיקון במשפט “שמות פרטיים, הם בדרך כלל, מילות מפתח גרועות” – בטח התכוונת ל”שמות מלאים” או “שמות של אנשים”.
    בכל מקרה, מהניסיון שלי גם עבור שמות מלאים של אנשים בדרך כלל זה לא פשוט להדחיק (תלוי כמובן איפה האזכור/ים השלילי/ים נמצא/ים) 

    הגב

    1. לדעתי פייסבוק הוא פשוט מסנג’ר אחד גדול. פשוט עוד דרך להיות בקשר עם חברים, וגם כאלה שאין הרבה סיכויים שתפגוש בימי חייך (כמו אנשים מחו”ל). אבל כמו בכל דבר – או שיש לך בזה עניין, או שלא. אי אפשר בכוח.

      הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *