מה זה קידום אתרים

גם היום, יותר מעשור שנים אחרי שגוגל הגיע לעולם, הרבה אנשים לא באמת מבינים מה זה קידום אתרים; ואחרי הכול – גוגל אחראי להולדת התחום הזה. כבר כתבתי כמה פוסטים בנושא, אך כיוון שהוא ממשיך לרתק אותי – הנה פוסט נוסף, יותר אינפורמטיבי. בחלוקה גסה בלבד, שלא מביאה בחשבון דקויות מקצועיות, ניתן להגיד שקידום אתרים במנועי חיפוש נחלק לשלושה חלקים עיקריים:

• מחקר מילות מפתח
• פעולות באתר המקודם (On-site)
• פעולות מחוץ לאתר המקודם (Off-site)


שלב 1 – מחקר מילים

מחקר מילות מפתח הוא השלב הראשון, והחשוב ביותר, בקידום אתרים במנועי חיפוש (מה שקרוי גם “קידום אורגני” או SEO). מחקר מילים מאפשר לבדוק מה מחפשים הגולשים ולקבל תוצאות ממוצעות, אך יעילות ביותר. אם אתם רוצים לקדם אתר בתחום הניקיון, למשל, צריך לבדוק מהם הביטויים שאותם הכי מחפשים בגוגל. אסור לנחש או לחשוב שאנו יודעים בעצמנו שמחפשים “שירותי ניקיון” ולא “שרותי נקיון”; האינטואיציה הזו תחבל בכל סיכוי לקידום יעיל, ולכן אסור לסמוך על אינטואיציות. מחקר מילים מקצועי הוא ההבדל הקריטי בין קידום טוב לקידום גרוע. מחקר מילות מפתח לא חייב להסתיים, שכן תמיד אפשר (ואף חובה) להמשיך ולעדכן אותו כדי למצוא ביטויים חדשים לקידום.


שלב 2 – אופטימיזציית דפי נחיתה
השלב השני הוא ביצוע אופטימיזציה באתר שאותו אנו מקדמים (On-site). מכאן, בעצם, נובע הקיצור SEO – Search Engine Optimization; כלומר, אופטימיזציה של האתר כך שיתאים לחיפושים המבוצעים במנועי חיפוש. גם את שלב האופטימיזציה באתר ניתן לחלק, בחלוקה גסה, לשני חלקים עיקריים: אופטימיזציה בדפים קיימים ואופטימיזציה של דפים חדשים.

אם נחזור לאותו אתר שעוסק בניקיון – אחרי שבחרנו את מילות המפתח המתאימות ביותר לקידום, כל דף קיים באתר יקדם מילת מפתח ספציפית אחרת. איך בוחרים את המילים הנכונות לקידום כל דף? זהו שילוב של כמה שיקולים, המאזנים בין דרישות הלקוח ובין מה שהגולשים באמת מחפשים. למשל, אם מחקר המילים קבע שהמילה הכי קשה לקידום היא “ניקיון”, זו המילה שנקדם בדף הבית. שאר הדפים באתר, רצוי שיקדמו מילות מפתח הקשורות לתוכן הספציפי בכל אחד מהם (למשל – פוליש, ניקיון דירות וכו`). לפי המילים הללו נשכתב גם את הטקסט בדפים הקיימים.

באשר להוספת דפים חדשים באתר – הדבר נחוץ מאוד על מנת שהאתר יישאר פעיל ודינמי, ולא יקפא על שמריו. גם אם בחרנו את כל מילות המפתח העיקריות, והצבנו אותן בדפים השונים באתר, אסור להפסיק להוסיף תוכן לאתר – וכדאי מאוד שיהיה זה תוכן איכותי ורלוונטי לתחום שבו עוסק האתר. כדאי לפתוח פורום, שיעודכן עצמאית על ידי גולשים, או אפילו בלוג העוסק בנושא האתר. אם מדובר באתר גדול מאוד – בן מאות ואלפי עמודים – לא נוכל לבצע אופטימיזציה לכל הדפים בזמן סביר; לכן נבחר את הדפים העיקרים ונתחיל מהם. בסבב האופטימיזציה הבא נדאג לדפים המשניים, וכן הלאה.

אבל איך בעצם דפי אינטרנט “מקדמים” מילת מפתח או ביטוי? המילה או הביטוי צריכים להופיע בכמה מוקדי כוח חשובים מאוד בדף (לפי סדר חשיבותם):

1. כותרת (Title)
2. תגית תיאור (Description)
3. גוף הטקסט בדף עצמו (Body)

מי שקצת בקיא בקידום אתרים ודאי יראה שלא הוספתי לרשימה את תגית מילות מפתח (Keywords); זאת כיוון שבימינו אלה מנוע החיפוש השולט באינטרנט – גוגל – כבר לא מתייחס יותר לתגית הזו; הם אפילו הוציאו על כך הודעה רשמית לפני כמה חודשים. אומנם בישראל גוגל שולט על 90% משוק החיפושים באינטרנט, אבל אין זה אומר שצריך לוותר על תגית מילות מפתח. יש עוד מנועי חיפוש שעושים בה שימוש, ולכן רצוי למלא גם בה תוכן – 5 עד 6 מילות המפתח הכי רלוונטיות לתוכן של הדף המקודם. אין צורך ביותר מכך, שכן הדבר עלול להיחשב כספאם.

אפשר להמשיך לכתוב על אופטימיזציית התוכן המדויקת בכל דף, ובייחוד בגוף הטקסט עצמו – מספר חזרות על מילות מפתח ומיקומן בדף, מספר קישורים ומיקומם בדף, כותרות H – אבל כל זה כבר חורג מעבר ליריעת החיבור הצנוע הנ”ל.


שלב 3 – קישורים
השלב השלישי, ויש האומרים הכי חשוב, בקידום אתר במנועי חיפוש – הוא יצירת קישורים נכנסים (פעולות קידום מחוץ לאתר – Off-site). מה זה אומר בשטח? אם יש לך אתר ניקיון, ובכל שאר אתרי הניקיון יש לינק לאתר שלך – הדבר נחשב להמלצה שלהם עליך. לכן קישור נכנס לאתר שלך, מתוך אתר אחר – הוא כוח (וכוח עצום, למי שיודע כיצד לתמרן אותו היטב). מקדמי אתרים מקצועיים טוענים, ובצדק, שיותר מחצי מעבודת הקידום טמונה בהוצאת קישורים נכונים.

אבל לפני שאנחנו קופצים מאושר, והולכים להציף את האינטרנט בקישורים לאתר שלנו, צריך לדעת שגם פה יש חוקים; לכן כתבתי “קישורים נכונים” בפסקה הקודמת. אם תכניסו אלף קישורים לאתר שלכם, מתוך אתר-דמה שפתחתם במיוחד (מה שקרוי “חוות קישורים”) – רוב הסיכויים שתקבלו עונש מגוגל ותיעלמו מתוצאות החיפוש. קישורים עושים באהבה או לא עושים בכלל – לפי החוקיות הבאה:

• להוציא קישורים ממילות מפתח רלוונטיות – כשאתם רוצים לקדם את דף הבית במילה “ניקיון”, אתם צריכים להוציא קישורים מאתרים אחרים במילה “ניקיון”, אבל רצוי שחלקם יהיו גם וריאציות (כגון שירותי ניקיון, הניקיון וכו`).

• לפזר את הקישורים ביעילות על פני מקורות (אתרים) רבים ככל האפשר – אם תוסיפו קישורים לאתר שלכם מתוך כמה פורומים, אינדקסים ובלוגים – אתם כבר בדרך הנכונה.

• להשתדל לשמור על רלוונטיות – עדיף להוציא קישור לאתר ניקיון, מתוך אתר ניקיון אחר. כמובן שאפשר להוציא קישורים גם מכל מיני אתרים שלא קשורים לניקיון, וזה עדיין יעבוד; אבל כנראה שהגישה הזו תחדל מלהיות יעילה, בסופו של דבר, כי גוגל מחפש רלוונטיות יותר מכל דבר אחר.

• לא להוציא יותר מדי קישורים במכה אחת – אם גוגל רואה שאתר מסוים מקבל פתאום 100 קישורים בבת אחת, הוא כבר יבין שמשהו פה חשוד.

שיטה נוספת היא “החלפת קישורים” – אני אתן לינק לאתר שלך ואתה תיתן לינק לאתר שלי. אומנם אפשר להחליף קישורים בין אתרים, אבל גם את זה צריך לעשות בחוכמה: שני אתרים שמחליפים ביניהם קישורים צריכים אתר שלישי שיתווך ביניהם, ולא באופן ישיר בין אחד לשני (זה שקוף מדי שכל אתר מנסה, בעצם, לקדם את האחר). בנוסף – רצוי שהקישורים לא יצאו מאתרים היושבים על שרתים, בעלי IP עם אותן 3 ספרות ראשונות – מה שנקרא C-Class.

עד כאן קישורים נכנסים לאתר שלכם, אבל יש גם קישורים בתוך האתר שלכם – מדף לדף בתוך האתר, או מדף באתר שלכם לאתר חיצוני. בעולם הקישורים ידוע ומוכר המונח PR – Page Rank; זהו מדד של גוגל לאיכותו של דף אינטרנט, וגם פה יש חוקים כגון קישורי Follow/No Follow, קישורים מתוך Frames ועוד. עולם הקישורים לצורכי קידום הולך ונהיה מסובך ומורכב, עד כי כבר הופיעו מונחים כגון “אופטימיזציית PR” – המעיד על “פיסול” הקישורים הנכנסים והיוצאים בצורה הכי טובה – לאתר ולמנועי החיפוש. כיום יש מומחים החוזים שגוגל יפסיק לסמוך על קישורים נכנסים בשלב כלשהו. אולי במקום קישורים נכנסים, גוגל יתחיל לבדוק אילו קישורים אתם מוציאים מהאתר שלכם – וזו תהיה אמת המידה החדשה; אבל אי אפשר לדעת מה יוליד יום.


לסיכום
יש עוד אלמנטים רבים שיכולים להכריע את הכף לטובת אתר או לרעתו, בכל הנוגע לקידום (קוד נקי בשפות תכנות נכונות, כתובות URL ידידותיות, מהירות טעינת הדפים, זמינות השרת לסריקה על ידי גוגל ועוד). אומנם קידום אתרים אפשר ללמוד בצורה עצמאית ולקבל תוצאות יפות מאוד; אבל הצרה היא שהתחום הזה נהיה תחרותי וקשה יותר משנה לשנה, ובמיוחד כאשר מדובר בגוגל – שמשנה את אלגוריתם החיפוש כל שני וחמישי. מי ששוקל לעבוד בתחום הדינמי הזה, טוב יעשה אם ילמד אותו מאנשי המקצוע הטובים ביותר. אני ממליץ על קורס קידום האתרים של חברת SEO ISRAEL, וכן על קורס הקידום של ג`ון ברייס – בחסות חברת SEO SIMPLE. הקורסים הללו ממוקדים, מקצועיים ונותנים כלים מעולים לכל המעוניין להשתלב בהצלחה בתחום.

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *