קידום אתרים: יהיה חם ומגניב

מאז שהתחלתי לעסוק בנושא קידום אתרים בצורה מקצועית, אני חייב להודות שאני נהנה מכל רגע. עברתי הכשרה מעולה בטכניקות קידום של SEO ו-SEM, וכל יום אני לומד משהו חדש. כבר מזמן לא חשתי כזה סיפוק במקום העבודה, ועוד בתחום כל כך חדשני, שרק תופס תאוצה עם חלוף הזמן. בימינו אנו, בניית אתרים לבדה לא מספיקה כדי שיכירו אותך; אין טעם לבנות אתר אם אף אחד לא יראה אותו וייכנס אליו. צריך לדעת איך לקדם אתר – ורצוי לשלב מספר שיטות לקבלת אחוזי הצלחה גבוהים.

כשמדובר על קידום אתרים אין הדבר אומר בהכרח קידום במנועי חיפוש, כפי שנהוג לחשוב. אפשר לקדם אתר כמו שמקדמים כל מוצר או שירות אחר: באמצעות פרסומות במדיות המסורתיות (טלוויזיה, רדיו, עיתונים) וכמובן שבאמצעות האינטרנט, שתופס נפח גדל והולך משוק הפרסום. כשמדובר באינטרנט אפשר לקדם אתר באמצעים רבים, ובהם ניוזלטרים, באנרים וגם בשיטות מתוחכמות יותר כגון SEO ו-SEM.

לפני שממשיכים – כמה מונחים
קידום אורגני
(SEO: Search Engine Optimization) – אופטימיזציה של האתר עבור מנועי חיפוש. מטרתו של קידום SEO הוא להעלות את האתר (או יותר נכון – דפים באתר) לראש תוצאות החיפוש (התוצאות האורגניות, הטבעיות, של המנוע: SERP: Search Engine Results Page). על שלושה דברים עיקריים עומד עולם הקידום האורגני: מבנה האתר, תוכן האתר והקישורים (פרטים בהמשך). האלגוריתמים של גוגל, האחראים על איתור המידע ברשת, הם סוד שמור מאין כמותו. הם אלו שהפכו את גוגל לענקית החיפוש המובילה בעולם.

קידום ממומן (SEM: Search Engine Marketing) – זהו בעצם פרסום במנועי חיפוש, אותן מודעות ממומנות שאנו רואים בחלק העליון ובצד שמאל של תוצאות החיפוש (באנגלית הן יהיו בצד ימין). כאן מדובר, בדרך כלל, על מודעות (טקסט, תמונה, וידיאו) שאליהן מזווגים מילות מפתח מסוימות. מי שמחפש את מילות המפתח במנוע החיפוש, יראה את המודעות שלנו (פרסום תלויי-חיפוש); רק אם הוא יקליק על המודעה אנחנו משלמים (PPC: Pay Per Click).

יש אפשרויות נוספת בקידום ממומן: תשלום רק על הופעת המודעה/הבאנר באתרי תוכן, ולא בתוצאות חיפוש (מה שנקרא פרסום קונטקסטואלי PPM: Pay Per Impressions), וכן תשלום עבור ביצועים אחרים של המודעות. לפי מחקרים וסקרים, רק 1% מהגולשים מקליקים על מודעות ממומנות. זה אולי נשמע מעט מדי, אבל שיטת הפרסום החדשנית הזו, שלא הייתה קיימת עד שגוגל בא לעולם, מייצרת לו הכנסות של מעל 20 מיליארד דולר בשנה.

קידום ברשתות חברתיות (SMO: Social Media Optimization) – לצד חיפוש ופרסום באינטרנט, הרשתות החברתיות תופסות נפח גדל והולך (מה שעד לא מזמן נקרא Web 2.0). כאן מדובר על קידום באמצעות כתיבת מאמרים בבלוגים, בפורומים ובאתרים ייעודיים אחרים; פתיחת פרופילים עם קישורים מתאימים וחשיפה נרחבת ברשתות חברתיות (Facebook, Twitter), ועוד אפשרויות שוודאי יצוצו בעתיד הקרוב.

קידום אתרים אורגני: אופטימיזציית מבנה ותוכן
רצוי שהאתר יהיה בנוי על תשתית HTML ו-CSS, שעליה ניתן לשלב אלמנטים עיצוביים ואחרים (כגון תמונות, פלאש, ג`אווה סקריפט ועוד). מנועי חיפוש – ובעיקר גוגל, ששולט ב-90% משוק החיפושים באינטרנט הישראלי – אוהבים טקסט חי, איכותי ומתעדכן. אומנם נכון שגוגל כבר יכול לסרוק אתרי פלאש וג`אווה, אך הוא עושה זאת ביעילות פחותה יותר מאשר סריקת אתרים שבסיסם הוא קוד HTML. יש לזכור שבעצם אי אפשר לקדם אתרים שלמים, אלא אך ורק עמודים בודדים או דפי אינטרנט. על מנת לקדם דף אינטרנט העוסק בנושא מסוים, רצוי לבחור מילת מפתח רלוונטית לנושא, בעלת נפח חיפוש גבוה. יש לשלב את מילת המפתח באופן רציף בטקסט של העמוד, אבל להיזהר שלא לחזור עליה יותר מדי; גוגל עלול לראות בכך חזרה מלאכותית (או בעברית: ספאם). כשעוסקים בתחום מסוים, יש מילים שחוזרות על עצמן באופן טבעי. אז כתבו בטבעיות – ו”הטבע” של גוגל יעשה את שלו.

אותו דבר תופס לגבי תגיות מטא, הנמצאות בקוד של העמוד, כגון כותרת (Title), תיאור (Description) ומילות מפתח (Keywords). כותרת ותיאור שקולים לכותרת ותקציר של מאמר בעיתון; ככל שיהיו יותר אינפורמטיביים ורלוונטיים לטקסט של העמוד עצמו – כך יגרמו לגוגל לחשוב שמדובר בתוכן מוצלח, ויגרמו לגולש/לקורא לרצות לקרוא את היתר; הרצון הזה מתבטא בכניסה לאתר – דבר שיכול להוביל בסופו של דבר להמרה מוצלחת (המרה מגולש לקונה). אם תציפו את התגיות בטקסט שאינו רלוונטי לעמוד (למשל: 10 פעמים “קוקה קולה”, כי זה מונח שמחפשים הרבה), גוגל עלול להעניש את האתר שלכם בצורה זמנית או קבועה.

כפי שכבר ציינתי: תוכן איכותי, מגוון ומתעדכן מאפשר קידום לתוצאות חיפוש גבוהות יותר. מה שנוח לקריאה לגולש – נוח לגוגל, והוא יאהב את התוכן שלכם:

  • השתמשו בטקסט איכותי, נטול שגיאות כתיב, המתעדכן תדיר (בלוגים הם דוגמה טובה).
  • צרו שורות ופסקאות סבירות באורכן, שמשאירות מקום לנשימה בעת הקריאה.
  • הכניסו כותרות משנה מודגשות וממוקדות מעל פסקאות מפתח בטקסט (רצוי שכל כותרת משנה תהיה H2 לפחות, כך שמנוע החיפוש ייתן לה חשיבות גדולה יותר מסתם כותרת משנה).
  • השתמשו בבולטים (Bullets), כיוון שהם מסדרים את הטקסט באופן נוח לקריאה.
  • הדגישו בבולד (Bold) מונחים חשובים שאותם אתם רוצים לקדם.
  • השתמשו בקישורים איכותיים ונבונים (ההסבר – מייד).

אפשר לקדם מילים נפוצות מאוד, בעלות נפח חיפוש גבוה במיוחד, או מילים נפוצות פחות בעלות נפח חיפוש קטן יותר. רצוי שביטוי המפתח שאנו מקדמים לא יכלול יותר מ-3 עד 4 מילים (למשל: אופנועי ים משומשים למכירה). ככל שביטוי המפתח מכיל יותר מילים – מה שנקרא “זנב ארוך” (Long Tail) – כך התחרות עליו קטנה יותר. במילים ארוכות כאלה כדאי להשתמש כאשר מילים קצרות יותר הופכות להיות בלתי אפשריות לקידום, בגלל תחרות עזה מדי.

בניית קישורים
קישורים הם חלק בלתי נפרד מקידום אתרים אורגני; אם יוצרים קישורים איכותיים בצורה נכונה, היעילות שלהם גבוהה ביותר. כשרוצים לקדם דף מסוים במילת מפתח מסוימת, יש לקשר אל הדף ממילת המפתח שאותה אנו רוצים לקדם (Anchor Text). קישורים חשובים משתי סיבות עיקריות:

  • קישורים פנימיים בין דפי אתר (על אותו דומיין או סאב-דומיין) יוצרים היררכיית דפים ברורה, ובעצם אומרים למנוע החיפוש איזה דף הכי חשוב באתר. כיוון שעמוד הבית הוא בדרך כלל העמוד החשוב ביותר באתר, רצוי שמכל דף באתר יהיה קישור אחד לעמוד הבית (וגם לדפים מרכזיים נוספים).
  • קישורים חיצוניים לאתר (קישורים נכנסים) מהווים מעין המלצה. אם לאתר שלך יש קישור מאתר סמכותי ואיכותי, ורצוי בתחום שבו אתה עוסק – הדירוג של האתר שלך (Page Rank) יעלה. יש להיזהר שלא לקשר מאתרי זבל היכולים לפגוע באמינות האתר שלך (Trust Rank). אם תפתחו אתר שיהיו בו עשרות, מאות ואלפים של קישורים לאתר שלכם (חוות קישורים – Link Farm) – גוגל יבין שמדובר בקידום שחור והאתר עלול לעוף מתוצאות החיפוש (וכבר היו דברים מעולם).

העצה הכי טובה למקדמי אתרים היא זו: צרו את התוכן ואת הקישורים שלכם כך שיועילו לגולש. ברגע שזה מועיל לגולש, זה מועיל גם לגוגל – והוא יאהב את האתר שלכם. כמובן שכדאי להיות בקיאים בדרישות של גוגל בנוגע למבנה האתר והתוכן. אבל באופן כללי אתם תעשו עבודה טובה יותר, אם תייעדו את האתר קודם כל לגולשים ורק אחר כך למנועי החיפוש.

קידום אתרים הוא תחום כל כך מרתק ודינמי. האלגוריתמים של מנועי החיפוש, ובייחוד אלו של גוגל, משתנים על בסיס קבוע, מה שמשאיר אותנו במסע מתמיד של גילויים וחיפושים אחר שיטות הקידום הטובות ביותר. מה שבטוח – יהיה חם ומגניב.

3 תגובות


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *