הבלוף של תוכניות הריאליטי

אני לא ממש זוכר מתי החל הטרנד של תוכניות ריאליטי בטמבלוויזיה בישראל, אבל מה שאני כן יודע הוא שזה כבר יצא מכל פרופורציה. אנשים דבוקים פה למסכים כדי לראות מי ישחרר עוד נפיחה בבית “האח הגדול”, אבל שוכחים לגמרי שכל הפורמט הזה הוא בעצם “הבלוף הגדול”.

כבר הספקתם לשכוח מה התגלה בנוגע ל”הישרדות”, ואיך ההפקה ניווטה את העלילה מאחורי הקלעים ועזרה למתמודדים. אפילו אני העזתי, בתמימותי, לחשוב שהתברכנו בתוכנית מציאות פר-אקסלנס, שמראה התמודדות אמתית עם איתני הטבע באי בודד. נראה לי שההתמודדות היחידה היתה שם עם איתני ההפקה, שעזרה למשתתפים לבחור בין בשר בקר לירקות מבושלים לארוחת ערב.

אנשים, תפסיקו להיות שוקיסטים. אומנם קוראים לתוכניות האלה “ריאליטי”, אבל מאחורי הקלעים פועלים שם כוחות שמכוונים את העלילה שתהיה עסיסית ומעניינת (למי קראתם הומופוב, מתוך ynet). שחס וחלילה לא יאבדו רייטינג בגלל שאין מספיק אקשן.

אני מניח שרבים מהצופים יודעים שמדובר באחיזת עיניים, אבל למרות זאת הם ממשיכים להעלות את הרייטינג של התוכניות הללו לשחקים. כנראה שאף אחד לא מעוניין באמת בריאליטי – במציאות – אלא בתוכנית שתאפשר להציץ ולרכל. זה כמו להציץ לשכנים עם משקפת או לראות מישהו מאונן בווידיאו-בלוג בתפוז; אלא שכאן מדובר במציצנות בטמבלוויזיה המסחרית (או שמא צריך להגיד מאסחרית). ממש אבולוציה לתפארת.

מילא אם היה מדובר בהתלהבות תמימה של צופים, אבל פה מדובר גם בכסף. מה בנוגע להודעות הטקסט שהצופים בבית שולחים לתוכניות האלה? מכוכב נולד ועד כוכב מת והאח הגדול – אנשים שוכחים שלוקחים מהם כסף על כל הודעת טקסט שהם שולחים לתוכנית בטלוויזיה. יש כאלה שמודעים לכך שהתוכניות הללו הן עבודה בעיניים, ובכל זאת שולחים הודעות טקסט ומכניסים מיליונים לכיסם של קברניטי הבלופים האלה.

2 תגובות


  1. תעשיה שלמה..
    שאנשים מתמכרים לה..

    הגב

  2. לי זה דווקא עוזר בלימודים
    תתפלא…

    הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *